Zaczęło się od chęci… 🙂
A skończyło się jak się skończyło – czyli stwierdziłem jedno, teraz rozumiem dlaczego linux nie ma nawet 1% w systemach. I raczej za szybko, nie zdobędzie więcej.

Wstęp:
Mówi się o Ubuntu, tak mówi. Słychać echa głosów o innych systemach, słychać.
Jeśli ktoś interesuje się systemami linux, to wie co nieco o innych dystrybucjach, niż swoja.
Może to dobry znak, że coś słychać. Zły znak, że nie które dystrybucje nie powinny zacząć żywota.
Nie po to M$ z Win-systemem odszedł od konsoli i DOS-a tworząc obecnie nadal flagowy system XP, aby zamęczać ludzi czarnym ekranem z pulsującym kwadratem, bo nie o to chodzi w prostocie. Linux, bez terminala, konsoli czy jak to inaczej można nazwać, JEST NICZYM, PO PROSTU: NIE ISTNIEJE. Zawsze program graficzny w linuksie, nie będzie zawierał tego co polecenie w konsoli, nie wiadomo jak ktoś by się starał.

Terminal/konsola poleceń żyje i jest moim życiem….
Arch linux, iso to zaledwie około 300 MB. I NIECH KTOŚ ZMIENI TEN NAPIS ŻE TO WERSJA 2009.02, BO PO WYPALENIU PŁYTY OKAZUJE SIĘ ŻE TO WERSJA 200.01. Instalacja trwa: 20 min, z ustawieniem w rc.conf.
Tak Arch linux to coś innego. Na początku jeśli nie znasz się na pakietach, zrezygnuj. Jeśli nie przeczytałeś nic z instalacji tego systemu, zrezygnuj. Ja przeczytałem wiele, wiele notatek zrobiłem, które mi pomogły.
Wracają stare czasy z początku slackware: kartka i długopis, twoim przyjacielem. Po instalacji, trzeba konfigurować rc.conf, tu wszystko zależy od niego. Po ustawieniu hasła root i restarcie zderzamy się z własnym ja. Logowanie i oblewa nas czarna dziura bezradności. Nie ma graficznego nic, nawet „mc”. A bez internetu Arch Linux jest gównem, przez wielkie G.
Tu wszystko trzeba sobie ustawić. Problem w tym, ze czasami nie wie się co ustawiać, bo trzeba wszystko, lub prawie wszystko. Co z tego że działała moja karta Wifi, co z tego że znalazło sieci, jak nie umiem ZA CHOLERĘ podłączyć się do swojego routera z WPA2 i ukrytą siecią. WTF, przecież wszystko zrobiłem jak napisali. Internetu nie udało mi się załączyć własnoręcznie, poległem.
I nie wiem co było lub jest nie tak 😦
Użycie kabla, od razu sprawiło że miałem internet. I niech mi znawcy Arch-a nie mówią o wpa_supplicant – bo to też robiłem i pokazało mi że plik nie da się odczytać… aktualizacja systemu to poraszka, cały system się aktualizuje, to może pokazywać jak tworzący ludzie Arch Linux podchodzą do zwykłych użytkowników i dziwić się dlaczego mogą wystąpić błędy jeśli na stronie pisze mi 2009.02 a wszędzie na serwerach jest wersja 2009.01 choć nazwa pliku iso tego nie sugeruje !! 😦

I tu zaczynają się problemy 😦 bo wszystko trzeba ustawić, lub powinno się, tak by działało. A to czasami przejście przez mękę, bo choć mam graficzny pulpit, to i tak siedzę na konsoli na koncie root lub sudo i wpisuje, zmieniam, konfiguruje.

Najgorsza była i jest ,walka ze skype i kamerką na Arch x86_64, nic nie chce działać. Znając życie coś gdzieś jest nie tak, coś gdzieś nie jest wpisane, ale skąd ja mam to wiedzieć. Czy ja mam wchodzić wszędzie i ustawiać system całe życie, litości. Porady na forach, też nie są trafione…

Podsumowując:
Arch Linux, to dobry system, ale nie dla wszystkich i nie dla laika. Mogę polecić go do sprawdzenia innym, ale jeśli siedzisz na linux-sie pół roku lub rok to może ci się uda go poznać, I JEŚLI PRZECZYTASZ PORADNIK inaczej zapomnij, bo miesiąc znajomości linux-a to za mało.
I ta właśnie dystrybucja pokazuje, dlaczego linux nie zdobędzie nigdy rynku i go nie zawojuje.
Właśnie tutaj widać, dlaczego linux nie przekona nigdy ludzi do siebie.
Bo Arch od chwili powstania polega, na tym samym, na czym polega system linux od utworzenia: poleceniach wpisywanych, przewyższających graficzne nakładki, poleceniach, ĸtore są radością innych i bolączką pozostałych, szarych prostych użytkowników bez wiedzy informatycznej czy interesujących się komputerami i systemem i programami.
Właśnie nakładki, tylko dlaczego inne systemy są programami lub modułami, a nie nakładkami na polecenia wykonywane pod innym systemem wykonywania czynności, jak to jest w linuksie.
Dlaczego to co robi wasz program nie można wykonać w XP, vista, Mac OS pod terminalem, zastąpić to co naciskamy myszką, poleceniem wpisanym. Bo pozostali producenci systemów zrozumieli: że hardcorowców i fanatyków terminala, jest tak mało że nie warto robić coś dla nich, zaś walka o szarego człowieka, którego jest najwięcej, który nie wie nawet co to DOS, i nie chce wiedzieć jak działa jego system, bo przegląda internet i nie chce znać nazwy programów, bo ma to gdzieś zaczęła się lata temu jak wyszedł win3.1/3.11 a później: Win95 i 98. Gdzie pokazano po co jest pulpit graficzny i ważna jest jego wygoda i funkcjonalność. Przecież Apple, też nie jest głupie i wie dlaczego sprzedało aż tyle swoich komputerów, że posiadają około 10% rynku systemów.
———
Dlatego jeśli masz jakąś wiedzę, inny działający system z internetem, chęć i chcesz sam coś stworzyć, oraz chcesz się cofnąć do czasów podstawówki lub poczuć co przechodził twój brat, męcząc się sam ze sobą: to zainstaluj Arch Linux, inaczej zapomnij o tej nazwie, bo może masz rację że czas wpisywania poleceń już dawno minął, szkoda że ludzie tworzący linux-a i systemów, tego nie zauważyli.
————–
Nie po to technologia, w każdym aspekcie, idzie do przodu, aby siedzieć w miejscu i czekać na to że nic się nie stanie. Bo jak widać to na win7 i Mac OS, ewolucja już dano się zaczęła, a na linuxie ciągle tak samo, powoli i mamy nadzieję że może kiedyś… bo choć siedzę na Ubuntu, nie oznacza to że już mnie denerwuje to, jak bardzo tu wszystko przebiega powoli…

—————————————-

arch linux (moim okiem) – instalacja, konfiguracja


—————————————-

6 myśli na temat “arch linux x86_64 2009.01, 2009.02 – opis

  1. Hej, kolego … po prostu wziales sie za cos, co nie bylo widac przeznaczone dla Ciebie i Ciebie przeroslo i przytloczylo. Wyciaganie od razu wniosku, ze to przez to udzial jest taki, a nie inny … zapewniam Cie, ze w swiecie serwerow jest wprost proporcjonalnie odwrotnie, wiec nie uogolniaj. Wiem, ze Twoje uogolnianie wynika glownie z niewiedzy, wiec nie mam do Ciebie pretensji.
    Byloby tez fajnie, gdybys nie zrazil sie akurat do linuksa na stale, bo sa dystrybucje przeznaczone dla nowicjuszy, jak Ubuntu i reszta.

    Pozdrawiam

    Lubię to

    1. Sam mam Ubuntu i działającego Arch Linux 🙂 więc chyba marc (jeśli pozwolisz) się mylisz, oba systemy mi działają 😀 Na każdym mam internet, nie poznałem najnowszego wydania 2009.08, ale jeśli poprawiono działanie wifi i dało by się podłączyć, to nie ma problemu. Wersja 2009.01 (lub jak kto woli 2009.02) się mi nie udało, albo może ja nie wiem jak tego dokonać, choć straciłem na to, aż 5 dni. Dopiero wicd rozwiązał sprawę. Nie posiadam windowsa, tylko sam Linux. A co do Arch Linux, mogę stwierdzić że jak dla mnie konfiguracja, pomijając walką z wifi: karta działa, ale nie umie się podłączyć, to w niektórych miejscach jest prostszy niż Ubuntu. Pacman, yaourt, terminal. Nie konfiguruje większości rzeczy, bo nie potrzebuje – standardowe ustawienia są dobre. to co chce to mam 🙂 Więc jeśli byś przeszedł do drugiego postu – konfiguracja – wiedział byś, że nie taki diabeł straszny jak go malują 😀 szczęśliwy posiadasz Ubuntu karmic x86_64 i działającego Arch Linux x86_64, na jednym laptopie, bez windows-a 🙂

      Lubię to

  2. Ty … popatrz. Nie doczytalem 😉 dzieki za „oswiecenie”. Fajnie, ze jednak sie nie zraziles. Jak dla mnie konfiguracja Archa jest banalna. System jest stosunkowo prosty i przejrzysty [wielki „-” dla udev’a i HAL’a, ktore nie powinny w ogole istniec], przypomina mi *BSD, ktorych uzywam rownolegle od lat. Z linuksa korzystam niemal od poczatku, jednak na jakis czas calkowicie go porzucilem, bo zbyt wiele rzeczy sie wowczas sypalo [kilka lat wstecz]. Dzis jest stabilny i nadaje sie na desktop i do wirtualizacji, a takze do multimediow [tym wszystkim sie glownie zajmuje].
    Konfiguracja WiFi jest problematyczna w kazdej dystrybucji, bo to kwestia sterownikow i konfiguracji, a nie distra. Ja musialem sterownik do lapa Lenova – karta Broadcoma – patchowac i kompilowac recznie, dopoki nie odkrylem, ze w AURze jest juz taki sterownik … 😉 nawyki ze Slackware i CRUX’a.
    Konfigurowales WiFi wg wiki? ja rozwiazuje konfiguracje sieci [jesli bez Wicd] jednym skryptem, bo nigdy nie chce mi sie wlaczac calej Archowej machiny sieci, podsieci, wyboru sieci na starcie z uzyciem „Dialog’u” …
    Jakiem chipsetem dysponuje Twoja karta WiFi?

    Lubię to

  3. ArchLinux nie dla wszystkich… Przeczytalem wiele wypowiedzi, poradnikow, artow i tylko mnie te slowa zniechecaly do Archa. W koncu postanowilem ze zainstaluje, poleglem… Nie przez lenistwo czy cos po prostu nie moglem odpalic grafy na tym. Posiedzialem poczytalem i zainstalowalem na nowo. Tym razem odnioslem sukces. Cala instalacja xorg`a na „pieszo” przez ta moja smieszna karte, pozniej problemy z wifi i inne dziwne bledy ale w koncu zrobilem. Powiem szczerze Arch to naprawde swietna dystrybucja, ale jesli ktos nie ma samozaparcia i ma bana na google to nie wiele zdziala. Instalujac Archa niespodziwaj sie efektow jak po instalacji ubuntu to proponuje doczytac, tutaj sam musisz „powiedziec” systemowi jak ma dzialac!!!. Jesli ktos lubi sie bawic, grzebac, dochodzic czemu cos nie dziala to naprawde polecam ten sys. Przyznam szczeze ze duzo szybciej odkrywam tajniki linuxa na Archu niz na ubuntu czy debianie (nie oczerniajac tu debiana bo IMHO tez swietna dystrybucja)

    Lubię to

Skomentuj

