Zacznę od dystrybucji, za która nie pałam – Fedora i odpowiednio Fedora 12 Constantine. Dlaczego o niej wspominam choć jej, po prostu nie lubię, z powodów błędów i problemów jakie z nią miałem. Ponieważ twórcy tej dystrybucji coś robią w kierunku aby zmienić ją aby byłą inna niż ine dystrybucje.
Ale może niech zmiany uświadomią wam o co mi chodzi:
– wsparcie większej ilości kamer internetowych.
– aktualizacja do nowej wersji Gnome
(alpha wydana została pod koniec sierpniu z gnome 2.28 beta, Ubuntu dopiero teraz wprowadził ten pulpit do repo).
– plugin pozwala na wyszukiwanie aplikacji poprzez przeglądarkę.
– plugin, który automatycznie znajdzie aplikację, którą użytkownik chciał wywołać, a nie ma jej w systemie.
– kontynuacja prac nad zarządzaniem głośnością
(poprawa i praca nad usprawnieniem regulacji do Pulseaudio, dodanie regulacji 5.1).
– projekt mający zoptymalizować zarządzanie energią za pomocą pomiarów i statystyki.
(ogólnie system ma przyspieszyć…)
Co jest złą wiadomością:
– zmiana architektury bazowej na i686.
(czyli optymalizacja systemu 32 bit, a 64 bit….kiedy??)

Nie lubie tej dystrybucji, ale to co się zapowiada, choć ta optymalizacja wersji 32 bit, mnie zraża to i tak lista zmian wygląda imponująco. Kamerki, Gnome i co mnie cieszy 5.1 w Pulseaudio, dochodzą do tego usprawnienia wynikające z jądra: 2.6.31-xx i KDE w najnowszej wersji, oczywiście po aktualizacji. Ale lista zmian jest większa….

Zmiany: Fedora 12
Zmiany: napisane przez innych….
====================
Następną dystrybucją jest OpenSuse, moim zdaniem drugi po Ubuntu system, dla początkującego. Co tu nowego:
Nie oszukujmy się, 11.1 jest dobra, ale jest stara, dlatego powstaje 11.2 – nowe jądro, nowe wszystko. Co zostanie wprowadzone, raczej nic. Zostanie poprawione to co złe i tyle. 11.1 nie posiada wsparcia dla ext4, 11.2 już tak 🙂 Zostanie zaktualizowane wszystko na nowe wersje, czy potrzeba coś jeszcze. Nie, openSuse posiada to nad czym pracują programiści innych dystrybucji. Mi osobiście miło się użytkowało 11.2 milestone 3, zaskoczyła mnie szybkość i usprawnienia w yast (panel administracyjny, połączony z programem do instalacji), ale zaskoczyło mnie powiązanie paczek ze soba, choć jedno z drugim miało nie wiele wspólnego. Doszło do tego że nie dało się za wiele wywalić, bo pojawiał się błąd wyrzucenia całego systemu, lub połowy jego, trochę to dziwi 😐 Nie zdziwiło mnie to, że w skype nie zadziałała kamerka, bo z tym jest problem nawet w Ubuntu.

zmiany: openSuse 11.2
zmiany: inny napisali….
===========================
Co w Ubuntu 9.10 nowego. Aktualizacja wszystkiego co stare do nowego, i pomysły Canonical: sklep z aplikacjami, ubuntu one (chmura, albo wirtualny dysk) i walka z czasem aby system uruchamiał się szybciej. a tak to co można powiedzieć, Ubuntu nie ma postawionych celi. robią coś co dla mnie osobiście jest bezsensu. Pracują nad czymś co mi się nie przyda. System, który ładuje sie 30 sek. a 15 sek. jakie to ma znaczenie dla jego użytkowania. Nowego Gnome, to nowe Gnome, nowe programy to nowe programy, a Pulseaudio działa, i tylko działa. Prace nad optymalizacjom systemu – nie ma, wprowadzenie pomysłów, aby jeszcze wyjść na przeciw użytkownikowi, nie ma. A ja mam pytanie, bo od wersji 8.10 to widzę, kiedy zostanie wreszcie odświeżona CAŁA baza programów w repo. Bo jak na razie to system korzysta z Python 2.6 a jest już 3.1.1 – kiedy Canonical zabierze się za pracę nad systemem, a nie nad duperelami, które dla szarego człowieka mają tyle ważnego co gapienie się jak nautilus ma przestuj ponieważ ładuje zdjęcia z wakacji a procesor skacze do do 100%, kiedy skupi się nad tym czym jest Ubuntu?? BO ja nie wiem….

Podsumowując:
Podsumowując, Fedora – optymalizacja, usprawnienie tego, co denerwowało użytkowników. OpenSuse – odświeżenie dobrej dystrybucji, bo większość co mieli za cel zrobić twórcy, już zrobili. Ubuntu, odświeżenie dystrybucji i wprowadzanie pomysłów, które nie wiem komu są potrzebne.

The post is brought to you by lekhonee v0.7

Skomentuj

