Ostatnio zastanawiam się nad zmianą dystrybucji. Ubuntu w obecnej formie zaczyna mnie powoli męczyć, chce go mieć na laptopie, ale chce trochę odskoczyć od tej dystrybucji. Trochę mnie denerwuje to, że tak naprawdę Cononical, nie za bardzo przykładają się do edycji, udogodnień. Wszyscy narzekali na wygląd Ubuntu, patrząc na inne dystrybucje, to tam jest jeszcze gorzej, a nikt nie narzeka. Brakuje mi w Ubuntu zmian, zmian na miarę nowych wydań.
Na zmianę dystrybucji objąłem kilka systemów, nie wszystkich, ponieważ nie chce się pakować w system, który nie wytrzyma u mnie nawet tygodnia, a to nie o to chodzi. Więc do wybór sobie obrałem: openSuse i właśnie co jeszcze: Fedora (niby dobra, ale nie chce ciągle się wkurzać, że mi coś nie działa, czy system chce instalować prawie 1,2 GB danych dla zainstalowania skype). Posiadam wersję beta fedora 12 i powiem szczerze, nie przekonałem się, po zobaczeniu że sterownik grafiki nie wspiera mojej karty graficznej.
Debian zaś w wersji 5.0 nie posiada wsparcia ext4, i jest tak stary, że to przechodzi ludzkie pojęcie. Po za tym, co do konfiguracji? Do zabawy to ja mam Arch linux, a Debian miał u mnie różne miłe wygibasy, po aktualizacji.
Sabayon linux, dystrybucji opartej na Gentoo. Miałem, nawet miło wszystko działało, ale czułem dziwną ociężałość. Po za tym nie znam się na Gentoo, nic nie wiem o tej dystrybucji, a poznawać od nowa system jakoś mi się nie chce. Pardus Linux też, nie chce się bawić w system, który jest tworzony przez Turcję, a dokładniej jej uczelnię.
Mint linux, uważam go za remix, ze skopiowanymi rozwiązaniami z innych dystrybucja, a dokładniej od openSuse.
—–
Tak naprawdę, zostaje mi tylko openSuse, który nie przyprawił mnie o wyrywanie sobie z głowy włosów i głowieniem się, dlaczego na Ubuntu to działa, a na innej dystrybucji nie, choć wszystko ustawiłem tak samo.
Ale jak napisałem, dopiero się zastanawiam i teraz mam pytanie do osób korzystających z openSuse, Fedory też 🙂 Czy w tych dystrybucjach występuje społeczność (wiem, że każda dystrybucja ją posiada), ale chodzi mi o własne repozytoria, czyli coś na wzór launchpad.net z Ubuntu. Czy te dystrybucje, posiadają zbiór paczek tworzonych przez społeczność, np. firefox 3.7a2, paczki chromium z dziennego wydania, paczki inkscape w wersji dev itd. ??
Ale zobaczymy co przyniesie przyszłość…
ps. mówimy o wersjach 64 bit, aby ktoś nie zapomniał.
ps2. zakładam sondę, ale bez wglądu w wyniki. Sonda będzie trwać przez jakiś czas, sam nie wiem kiedy ją zakończę, ale tak myślę że 3 tygodnie to jest chyba maksimum. Sonda dotyczy dystrybucji przez was używanych 🙂

Skomentuj

