Przeglądarki prawie takie same. Piszę prawię ponieważ się różnią i to nawet ktoś może nie wiedzieć jak bardzo.
Kiedy ludzie zaczynali szeptać o Chrome i google, na system linux była marna namiastka zapowiedzi tej przeglądarki. Kiedy na windows ona zaczynała zdobywać kolejne komputery, na system linux można było pomarzyć. I w tedy pojawiło się chromium. Kompilacja przeglądarki chrome. Kiedy ludzie czekali na wydanie chrome na linux, ja się cieszyłem już chromium i jej szybkością, a raczej czasami używałem tej przeglądarki, ponieważ był problem z flash, a jak wiadomo bez flash, się nie pojedzie. Długo borykałem się z tym brakiem, używając najnowszego firefox w fazie rozwoju. Kiedy chromium otrzymało możliwość uruchomienia filmików i pojawiła się animacja na stronach, to i tak nie przesiadłem się od razu. Przeglądarka nie była stabilna, choć była szybka. Google nadal nie wypuszczał wersji na inne systemy niż windows. Tak naprawdę nie można ściągnąć chromium, jak tylko z repo i to nie oficjalnego na Ubuntu, ale dobre jest i to, że aktualizacja jest codzienna 🙂 choć tak naprawdę nie wiemy co zostaje w niej naprawione, z wersji na wersję.
Obecnie przeszedłem na Chrome.
Dlaczego?
Ponieważ chciałem coś sprawdzić. Chrome udostępniło tłumacza, który w chromium jest, można go wyłączyć w ustawieniach, ale w chromium, on nigdy mi się nie pokazał, czy był włączony czy nie. Po instalacji chrome dev linux (wersja beta windows), okazało się, że na chrome tłumacz działa, a do tego strony jakoś dziwnie się szybciej ładują o te 10%, może to nic, ale dało mi to do myślenia, czy to ta sama przeglądarka?
Chrome składa się tylko z jednego pliku, który instalujemy, chromium potrzebuje paczki: inspektor i i10, oraz jeszcze jednej. Obydwie przeglądarki nie zapamiętują poprzedniego katalogu przy zapisywaniu pliku, jeśli ten katalog jest ręcznie podany. Strony dodane w chrome i przy synchronizacji, w chromium nie pojawiają się. Chromium aby było po polskiemu potrzebuje dodatkowej paczki, Chrome nie. Niby to nie znaczące różniące, które różnią te przeglądarki, ale czy na pewno? Czy chromium naprawdę jest kopią Chrome, czy może przeglądarką opartą o chrome, a to różnica 🙂 mała bo mała, ale różnica. Ponieważ w takim wypadku, chromium może samo sobie wytyczyć cel w tworzeniu. I nie wiem dlaczego, ale używając chromium, nie zdarzyło mi się, aby przeglądarka ta się wyłączyła, a chrome tak, choć mam ją od 3 dni.
Ale to co podoba mi się w obu przeglądarkach i jest super: szybkość, normalna czcionka i układ stron, oraz co czego nie mają inni, a mi się czasami przydaje: podczas przesyłania pliku, filmiku, zdjęcia na youtube, serwer, czy strona ze zdjęciami, w lewym dolnym roku pojawia się procentowy przesył danego pliku, że wiem ile zostało przesłane, takie małe coś, a jak pomaga.

Skomentuj

