Bardzo wiele mówi się o szybkości przeglądarki Opera, szydząc z Chrome, że nie jest już najszybsza.

Ale chciałem się w tej sprawie wypowiedzieć, jako użytkownik, który użytkuje chrome, oraz sprawdza co u konkurencji.
I ta szybkość jest może zauważalna na systemach Windows, ale nie na moim Ubuntu.

Walka w szybkości ładowania się stron w chrome, a opera na systemie linux – jest bezsensowna.
Twórcy Opery skupili się na systemie windows i Mac-ach, dopiero teraz nadrabiają zaległości w wersji linux. Ale to nie oznacza, że jest dobrze. Ponieważ użytkując operę w każdej wersji snapshots, czy wersji stable, opera cierpiała na dziwne dolegliwości, 10.10 lubiła zawiesić inne strony, jeśli pierwsza karta nie załadowała się, co powodowało masę dziwnych problemów. Problemów, które doprowadzały do czarnej gorączki. Obecnie nowa wersja, która zmieniła cyferkę cierpi na inne dolegliwości, jak problem z rozdzieleniem transferu na każdą z ładowanych się stron, co powoduje że strona ładuje się i zamiera. Ciągle czytam, że wyświetlanie czcionek jest poprawiane, naprawiane jest masę błędów, ale ja nie widzę poprawy w szybkości ładowania się stron 😦
Chrome przy 30 kartach/stronach nie krztusi się, nie zawiesza mi kart, które zostały otwarte jako ostatnie. Ładowanie się stron, jest szybsze niż w operze, a opera czasami, nie wiem dlaczego, ale czeka z załadowaniem się strony, a do tego krztusi się przy kolejnej stronie. Nie chce pisać że czas oczekiwania, na załadowanie się 30 stron to masakra, ale kto by chciał czekać aż przeglądarka się „odkorkuje”. Problemem w Operze jest też to, że korzysta z natywnego wsparcia flash, uruchamiając elementy flash na stronach przez nspluginwrapper, chrome ma w sobie flash, wiec nie potrzebuje uruchomiania rzeczy, które mogą pobierać moc przeliczeniową.
Kolejną rzeczą jest też to, że opera korzysta ze swojej synchronizacji, która przysparza mi wiele problemów, jak nie zrozumiałe pozycjonowanie dodanych stron, jak by opera wiedziała lepiej gdzie ma być dana strona, chore. Z chrome nie mam takich problemów. Po za tym się zastanawiam, po co twórcy dali podgląd stron w operze po podniesieniu/obniżeniu widoku kart, używa ktoś tego? Mi to nie jest do szczęścia potrzebne. Zawiodłem się też układem, po wprowadzeniu widoku na jeden przycisk, tak nadal używam starego widoku z menu u góry.
Co do opery, nawet tej stabilnej, to czy twórcy myślą, że komukolwiek są potrzebne fajerwerki graficzne, kiedy przeglądarka nie posiada ułatwień wobec użytkowników, jak np. pojawianie się stron, za kartą, z której została załadowana dana karta. Dlaczego nie działa to tak jak w firefox i chrome, i które przyzwyczaiły już do tego swoich użytkowników. Pamiętam jak pierwsza wersja przeglądarki 3.7a wprowadziła to, a później zostało to wprowadzone do wersji stabilnej 3.6. Ale widać opera wie lepiej, co chcą użytkownicy 🙂 szkoda tylko, że ich nie słucha.

Więc moim zdaniem, co wynika z walki chrome 6 vs opera 10.60, to że opera zagubiła się w tworzeniu przeglądarki na rzecz chorego dogadzaniu użytkownikom windows-a. Zaś google, dość nie dawno wyrównał poziom swojej przeglądarki na wszystkich systemach, co nie oznacza że wcześniej było źle, bo moim zdaniem, a miałem styczność z chromium, kiedy jeszcze nikt nie wiedział co to jest i przechodziłem przez wszystkie etapy jej tworzenia, sprawdzając co nowego zostało wprowadzone. I wiem, że chrome kroczy cały czas drogą, która ma za zadanie ulepszać przeglądarkę dla użytkowników, a nie samych twórców.

Dlatego, dla mnie w codziennym przeglądaniu stron, chrome będzie pierwsze, później może będzie opera, choć nie wiem czy kiedykolwiek zyska ona tak szybko rosnącą popularność jaką obecnie zdobywa ją chrome.

…mowa oczywiście o chrome 6 i opera 10.60 w wersji linux (ubuntu) 64 bit. Ponieważ taka sama sytuacja pod względem szybkości, jak i działania przeglądarek zauważyłem na arch linux. Gdzie opera na arch linux, uruchomiana jest przez źródła, co jeszcze bardziej ukazuje przepaść w szybkości oraz działaniu obu przeglądarek, na niekorzyść opery, a gdzie chrome wygrywa na wszystkich polach walki.

3 myśli na temat “chrome 6 vs opera 10.60 (moim zdaniem)

  1. U mnie na słabym, …………………… bardzo słabym kompie jest dosłownie odwrotnie. Już nie mówiąc o tym ile ramu bierze chrome przy 5 kartach a ile opera (chrome 250 a opera 70 – najnowsza opera), bo nie mam pojęcia kto ogląda na raz 30 stron – oglądanie 30 stron jednocześnie to brak organizacji pracy a to nie zaleta :). Ładowanie się stron w operze to przy chrome torpeda – nie mam bladego pojęcia skąd wziąłeś te dane.

    Lubię to

    1. Wziąłem je ze własnych doświadczeń z obydwoma przeglądarkami 🙂 co mi się nie zdarzyło w chrome, a czasami zdarzyło się z operą- to wyłączenie się programu, nawet wersji stabilnej. Na starym komputerze, opera zachowywała się dziwnie.
      Co do 30 stron, przy przeczesywaniu internetu w poszukiwaniu informacji, to taka ilość to i tak średnia 🙂
      A najbardziej denerwuje mnie to, że opera nie wyświetla stron, lub powoduje błąd, przy ich przeglądaniu, np. panel na wordpress (blog), aby zobaczyć statystykę, trzeba wcisnąć na to miejsce, gdzie przy innych przeglądarek nie trzeba tego robić, wszystko widać po najechaniu.
      OCZYWIŚCIE OPISAŁEM SYTUACJE NA UBUNTU JAK I ARCH LINUX, a nie o windows.
      A to co napisałem, w poście to moje zdanie, więc proszę mnie nie krytykować, że opera od jakiegoś czasu, moim zdaniem, zboczyła z drogi, a chrome przypadł mi do gustu 🙂

      Lubię to

  2. Różni ludzie, różnie mają. Kilkakrotnie próbowałem używać Opery, ale za każdym razem stwierdzałem, że jest to produkt niepełnowartościowy, zawsze coś ważnego dla mnie nie działało, czegoś brakowało itp. Nie mam pojęcia czym się ludzie tak podniecają, może na win jest inaczej, ale na linuxie to porażka.
    Teraz się biję między FF a Chrome i odkąd pojawiły się rozszerzenia,powoli chrome zaczyna wygrywać.

    Lubię to

Skomentuj

