Instalacja e17 z svn w Arch linux.

Od 5 dniu próbuję zainstalować e17, które właśnie ruszyło mocno do przodu z rozwojem. Obecnie pojawiło się wydanie beta elementów pulpitu. Ale najlepiej jest zainstalować sobie pulpit e17 z svn 🙂 Będziemy po prostu cały czas na bieżąco…

Dlaczego mi zajęło to aż 5 dni, ponieważ nie dało się obejść pojawiających się błędów, a tym samym wysyłanie ich na bugliste. I tłumaczenie się dlaczego coś nadal nie działa, po aktualizacji i itd.

Ale wreszcie wczoraj pulpit zainstalował się bez błędów i zaczęły się kolejne problemy. Jak sprawić, aby uruchomić e17. Okazuje się, że metody podane w arch wiki i innych stronach są do dupy, bo nie działają. Ale jak to mówią: najprostsze działanie jest najlepsze, ale o tym w dalszej części tekstu.
Ja instalowałem e17 z svn używając skryptu easy_e17.sh, który nie jest doskonały.
Ponieważ, wyklucza on instalację dodatkowych gadżetów i modułów już na początku, co dla mnie jest błędnym założeniem. Przykład: posiadając stare ustawienia pulpitu e17 i wykonując instalacje z svn używając easy_e17 okazuje się, że brakuje mi MASY elementów pulpitu. Np. Zegarka systemowego zastąpiłem sobie innym, który wyświetla mi też datę. Na dole miałem gadżet zastępujący mi panel w gnome/KDE, nie jakieś tam okno że się program minimalizuje, ale pasek, gdzie widzę cały czas wszystkie okna. Straciłem też czcionki, które używał pulpit, jak i gadżet od pokazania wykorzystania łączą internetu.
Mając już jakieś doświadczenie w zabawie z kompilacją lub edycją plików to sobie poradziłem, ale inni użytkownicy?
Przerobiłem też trochę skrypt easy_e17.sh pod siebie, aby instalował mi większość modułów i gadżetów, może nie które mi są nie potrzebne, ale czy przeszkadza mi to że są? Nie, więc niech będą.

Dlatego w miarę najprościej wyjaśnię jak zainstalować e17 na Arch linux.
Kolejną rzecz jest to, że na Ubuntu – e17 nie chciało się zainstalować „atakując mnie” błędem modułu. Po uaktualnieniu svn napiszę czy błąd nadal występuje. Ponieważ obecnie e17 instaluje bez przeszkód na moim Arch linux 🙂
e17

Więc zaczynamy… OZNACZAM ŻE BŁĘDY W SYSTEMIE, USZKODZENIE SYSTEMU LUB AWARIE SYSTEMU – NIE ODPOWIADAM ZA TO. dlatego wszystko wykonujecie na własną odpowiedzialność!!

Ściągamy skrypt: easy_e17.sh >> DOWNLOAD
Teraz instalujemy e17 z svn – wszystko za nas wykona skrypt 🙂 zajmie mu to jakieś kilkanaście godzin. Dlatego możemy spokojnie obejrzeć sobie film albo i dwa lub wyjść na spacer, a jak wrócimy i tak wszystko będzie się nadal robić. Problem pojawia się w momencie braku jakiejś biblioteki systemu lub błędu. Dlatego warto podglądać postępy prac. Obecna wersja kiedy to piszę, to: 53512 (svn).
Oczywiście można ściągnąć wersję beta, ale u mnie na obu systemach powodowała błąd w efreet, evas, edje. Dlatego zdecydowałem się na zgłaszanie błędów i instalacje przez svn, gdzie wiele błędów zostało naprawionych, ale nie zostało to wprowadzone do paczek, które możemy ściągnąć w dziale download.
Warto zaznaczyć: użycie skryptu polega na wydaniu mu polecenie:
sh ./easy_e17.sh -i (instalacja)
sh ./easy_e17.sh -u (aktualizacja)
Dlaczego nie dodaję przed frazą: sudo?
Ponieważ spowodowało to u mnie zainstalowanie się pulpitu z prawami root, a to oznacza, że normalny użytkownik nie ma do niego praw i dostępu. A w ten sposób, można normalnie uruchomić pulpit.

dopiero po ukończeniu bez blędu instalacji możemy wykonać aktualizację.

WARTO WIEDZIEĆ: po instalacji, będzie to podstawowy pulpit e17, bez dodatkowych gadżetów i modułów. Aby zainstalować wszystko co oferuje e17, wystarczy wydać polecenie na samym początku, lub po zakończonej powodzeniem instalacji.
sh ./easy_e17.sh -i --packagelist=full (polecam! bo warto wypróbować te rzeczy, o których nie wiedzieliśmy)
Jeśli pojawi się błąd warto najpierw sprawdzić, czy posiadamy w systemie potrzebne paczki.
subversion gcc autoconf automake libtool make gmake gettext, wersje normalna i -dev: libpam libfreetype libpng libjpeg zlib libdbus libblua libx11 libxcursor libxrender libxrandr libxfixes libxdamage libxcomposite libxss libxp libxext libxinerama libxkbfile libxtst libtiff librsvg libungif libcurl libgnutls cython libmpd
Oczywiście wielu paczek w Arch linux nie ma, ponieważ pliki są zawarte w zwykłych pakietach, dlatego wziąć na to poprawkę.
WAŻNE: skrypt potrafi się czasami zawiesić i nie odpowiadać. Należy zatrzymać działanie skryptu:
ctrl + z i uruchomić go ponownie. Wykona on sprawdzanie poszczególnych modułów i przejdzie do dalszej instalacji. Kolejna sprawa, błąd dostępu do katalogu: najlepiej mu ten katalog skasować i rozpocząć instalację, ponawiając polecenie instalacji.

Aby dodać możliwość wyboru pulpitu e17 do gdm, trzeba wykonać to polecenie:
sudo ln -s /opt/e17/share/xsessions/enlightenment.desktop /usr/share/xsessions/enlightenment.desktop
trzeba jeszcze: exec /opt/e17/bin/enlightenment_start
dodać do ~/.xsession
i wykonać na koniec to polecenie:
ln -s ~/.xsession ~/.xinitrc

I chyba tyle 🙂 wszystko wykonuje skrypt…mogą pojawić się problemy z pulpitem po instalacji, nie wszystko się zainstaluje tak jak chcieli byśmy tego.

Podaje też linka do przerobionego przez mnie skryptu, który instaluje wszystkie rzeczy, które u mnie zakończyły się sukcesem. Jeden plus tego skryptu jest taki, że moduły, które sprawiały problemy będą się instalować na samym końcu. Co sprawia, że najpierw zostaną zaktualizowany te rzeczy, które zainstalowały się poprawnie, a dopiero później te z błędami.
zmodyfikowany skrypt: e17.sh >> download
Instalacja jest taka sama jak u poprzednika czyli: sh ./e17.sh -i (instalacja), sh ./e17.sh -u (aktualizacja)
Jedyna różnica to taka, że teraz więcej się nam ściągnie i zainstaluje.
Chcąc sprawić i zainstalować wszystko wystarczy wydać polecenie:sh ./e17.sh -i --packagelist=half

CO WARTO ZAZNACZYĆ i moje rozwiązania błędów (które zauważyłem):
nie wyświetlanie theme programu w gtk i qt. Zostało to już zgłoszone przez mnie, więc za jakiś czas dostanę odpowiedź lub zostanie błąd zamknięty, ponieważ został powielony – ale to i dobrze, nich twórcy wiedzą, ich pulpitu nie używa jedna osoba 🙂
jednak znalazłem obejście tego problemu… dla chcącego nic trudnego 😉
Po pokazaniu się gdm, logujemy się z zaznaczeniem pulpitu: Gnome, „programy startowe”, i ustawiamy tak – aby uruchamiało się nam na początku Theme/wygląd (ustawienia wyglądu systemu).
Ten trick sprawia, że theme gnome zostanie załadowane, kosztem tylko pojawienia się okna wyboru wyglądu. Nie znalazłem rozwiązania dla aplikacji qt, które wyglądają koszmarnie bez działającego wyglądu okien. Choć rozwiązaniem jest, ustawienie w każdym programie qt aby używał wyglądu gtk – to w pewien sposób załatwia sprawę.

Posiadając zainstalowane wcześniej e17 z paczek arch linux (repo), mogę powiedzieć że trochę się pozmieniało. Zmieniono wygląd modułów, zamiast ciągłej listy, mamy zakładki u góry (choć tamta forma wyboru wydaje mi się była lepsze). To co odczuwam to, spadek wykorzystania CPU, przez pulpit. Co oznacza, że załatano kilku dziur i wycieków pamięci. Pojawiła się też możliwość ściągnięcia tapety czy całego theme z sieci (zawiesza system), podobną poprawkę wprowadziło Gnome, w poprzednich wydaniach, szkoda że KDE posiadało tą opcję duże wcześniej. Zauważalnie pulpit działa szybciej, co rokuje na przyszłość. Martwi mnie jednak to, że w gałęzi e17 svn nie ma ecomorph (przepisany compiz przez EFL, na rzecz e17), jak i ecomp. Przydały by się temu pulpitowi efekty z compiz 🙂
Moim zdaniem, twórcy tego pulpitu powinni wprowadzić niektóre elementy z ecomorph do modułów e17. np. podgląd okien w belca, lub okien zminimalizowanych, przełączanie się pomiędzy oknami, czy możliwość rysowania po pulpicie lub giętkie/miękkie okna, albo możliwość zmiany wyglądu minimalizacji. Twórcy mogli by też, napisać na rzecz e17 system podglądu okien i przełączania się między nimi, podobnie jak to ma MacOS i będzie to w googleOS, ale oczywiście tak zrobione, aby nie było to podobne do żadnego z tych metod.

Co można powiedzieć o samym e17?
Bardzo dobry pulpit, nawet jak na faze tworzenia. Szybki… Trzeba się przyzwyczaić do lewego kliknięcia że odpowiada na pulpicie za menu systemu. Jedynym mankamentem może być brak możliwości stworzenia pliku na pulpicie. Nowy katalog możemy tworzyć tylko naciskając na istniejący plik: nowy katalog.
Mam nadzieję że zostanie to poprawione, bo bez sensu jest to, że nie mamy możliwości stworzenia pliku, kiedy naciskając PPM (prawym przyciskiem myszy) – nic się nie dzieje, a można ten przycisk wykorzystać. Środkowy przycisk myszy odpowiada za listę okien. Każdą „półkę” coś jak panel w gnome, możemy edytować, zmieniać, ustawiać, modyfikować. Panel może być przykrywany przez okna, jak i nachodzić. Każdy gadżet może być w innej „półce”. Z ikonami na pulpicie jest mały problem, ponieważ nie można z nimi nic więcej zrobić, że są. Co można napisać, efekty które zawiera pulpit sam od siebie, bez żadnego modułu odpowiedzialnego za dodatkowe efekty, są naprawdę wizualnie fajne. Samo przenoszenie jednego pliku na pulpicie do katalogu, wygląda znakomicie. Może męczyć to, że „okienko” obejmuje duży obszar to jednak wygląda to fajnie.

Dla osób nie wprawionych w kompilacji i zabawie z błędami, polecam paczki będące w repo każdej dystrybucji. Przecież najlepiej sprawić jak wygląda coś nowego, zanim się to zainstaluje w wersji rozwojowej.

Po udanej instalacji na Ubuntu, zostanie stworzony wpis, jak to zrobić, jeśli jednak będzie wszystko działać poprzez instalację easy_e17 to zaktualizuję obecny tekst 🙂

2 myśli na temat “install e17 svn – arch linux

  1. e17-svn znajduje się w repo community, i w dodatku najnowsze kompilacje, tak więc instalacja jest bardzo uproszczona. Jedynie ecomorph i ecomp warto zainstalować z aur. U mnie jedynie moduł systray sprawia problemy, ale z tego co widze każdy tak ma.
    Co do ecomorph to jednak jeszcze kilku elementów z normalnego compiza brak, jednak większość jest dostępna. Miałem jednakże problemy i pewnych efektów nie udało mi się uruchomić, np. kostka i jej obracanie, deszcz działa bynajmniej.
    Kibicuję temu wm, bardzo szybki, mało zasobożerny, bardzo elastyczny a ponadto bardzo estetyczny, chociaż nie używam żadnego doyślnego theme, a detour z neta.

    Lubię to

    1. U mnie po codziennej aktualizacji wersji z svn, to systray dawno już przestał sprawiać problemy 🙂 więc nie każdy. Ponieważ jeśli dobrze pamiętam to już dobre półtora tygodnia jak nie dwa tygodnie, działa on poprawnie.
      I co do paczek z repozytoriów… to jest porażka 🙂 paczki nie są aktualizowane na bieżąco, a to oznacza że wiele funkcji, poprawek, naprawy błędów – po prostu nie będziesz posiadać.
      A to co sprawdziłem w AUR, wiele paczek nawet nie ma lub są stare.
      Obecna wersja z svn to 54xxx i dlatego wolę być na bieżąco, niż narzekać że coś mi działa.

      🙂

      Lubię to

Skomentuj

