Pisząc tekst o mojej aktualizacji Ubuntu, gdzie po prostu przeszedłem już na repozytoria natty (ubuntu 11.04) – napisałem o nowym jądrze, paczkach gtk3 i vala. Nie było by nic takiego, gdyby nie to, że dzisiaj (data w tytule), w repo natty pojawia się nowa wersja gnome-panel, libgtk2 i paczki: gnome-applet-3.0, gnome-panel-bonobo, jak… zostaje zaktualizowany compiz do wersji 0.9.2. Oraz zostaje zainstalowane gtk3…

Co można powiedzieć po chwili użytkowania nowych elementów Ubuntu, jak i nowego compiz?
Ubuntu idzie mocno do przodu, wyprzedzając inne dystrybucje. Choć to inna droga niż ta, którą podążają pozostałe dystrybucje dla początkujących. Ubuntu zaczyna wytyczać trendy i wytaczać działa przed inne dystrybucje, oczywiście to moje zdanie, krzycząc: co wy zrobiliście dla początkującego, co posiadacie innego niż jest to do zainstalowania w innej dystrybucji.
Ubuntu stało się prekursorem tego, czego brakuje innym dystrybucjom, wyjście przed szereg i pokazanie osobie, która nigdy nie miała styczności z systemem linux, że to nic trudnego go użytkować.

Wersja 10.10 Ubuntu nie jest zła, podobnie jak 10.04 (nie wiem dlaczego wiele osób narzeka na te wydania) – więcej problemów przysporzyły mi wersje 9.xx niż 10.xx. Obecnie posiadam w systemie paczki dla natty (11.04) i okazuje się, że Ubuntu robi się jeszcze lepsze niż jest.
Obecnie jak napisałem wyżej, w repo natty znajdziemy nowe jądro, jak i nowy compiz – co naprawia kilka błędów. Pisząc ten tekst w chrome (najnowsze wydanie -dev) procesor wykazuje zużycie na poziomie od 5 do 10% oba rdzenie na przemiennie, mowa o systemie 64 bit, 550 MB ram-u i brak użycia pamięci swap (co zauważyłem, Ubuntu od wersji 10.04 nie korzysta z tej pamięci – ponieważ wszystko mieści się w 3GB ram-u – i jeszcze zostaje).
Taki obrót sprawy gwarantuje jeszcze większe przyspieszenie systemu, jak i optymalizację do granic możliwości.
Po pojawieniu się pierwszych wersji Unity na normalne komputery, mogę tylko przypuszczać, że Ubuntu nabierze jeszcze większej szybkości, przejrzystości i prostoty. Eliminacja starych rozwiązań gwarantuje Ubuntu, że stanie się on flagową dystrybucją jako system przeciwko Windows 8, jak i nowym wydaniom MacOS.

Można powiedzieć to z pełną świadomością… nowe Ubuntu będzie systemem, o którym będzie się mówić i które będzie szybsze, lepsze i które wreszcie zmieni podejście osób nie mających styczności z linux-em, do tego aby go wypróbować i pozostawić na swoim komputerze lub laptopie użytkując częściej niż windows.

4 myśli na temat “10.11.2010 – aktualizacja Ubuntu natty (11.04)

  1. Ale może napisz coś konkretnego, „ubuntu idzie mocno do przodu, ubuntu wytacza ciężkie działa, ubuntu prześciga innych” tratatata. Konkrety konkrety! Ja mogę napisać konkret, piszę ten konkret pod windows, że po ostatniej aktualizacji 10.10 moje ubuntu przestało działać i jest całkowicie niedostępne, nie da się uruchomić nawet trybu konsolowego, zawiesza się po jakichś komunikatach z drm, mógłbym zrobić fotki ekranu ale po co, i tak sam będę musiał to wszystko przeinstalować… Mam kilka kerneli i na wszystkich niestety jest to samo.

    Lubię to

    1. I jednego nie rozumiem, więc może mi wytłumacz jak dziecku: Jeśli drm ci wysyła że posiadasz konflikt, to może zainteresuj się tym. Kolejna rzecz: dlatego wiele osób, które używają linux – kochają ten system, ponieważ do podniesienia systemy czasami wystarczy płyta instalacyjna, z której instalowali system 🙂

      Obecnie jestem po czystej instalacji Ubuntu 10.10, którą wykonałem mimo że miałem działający system (opisałem to tutaj: instalacja 10.10 ubuntu (i kilka wniosków)).
      Po za tym takie przygotowania i instalację można wykonać z cd-live. Ile to jest zainstalować „mc” – skopiować potrzebne rzeczy… z /home i /etc/apt – już nie piszę o paczkach, które zostały pobrane podczas każdej aktualizacji (aby nie ściągać tyle danych). I wykonać czystą instalacje od nowa, prawda że to trudne?
      A jeśli mamy /home jako osobną partycję, to ja nie wiem gdzie tkwi problem…?

      Każdy problem jaki się pojawi na linux, oznacza że schodzi się z tego systemu – po co się czegoś nauczyć, po co poznać swój system?

      Nie wiem jaką wiedzę posiadasz, ale wiem jedno – jak mi się auto zepsuje, to nie zmieniam silnika z benzynowego na dizla – tylko grzebię tak długo w silniku, aż mi się uda to naprawić, nie ważne że przy okazji czegoś się nauczę o swoim aucie i silniku w nim zamontowanym. Nie ważne, że zaangażuje w to kolegę lub zajrzę w internet, czy podobny problem miał ktoś jeszcze…

      Lubię to

  2. Radość trwała krótko. Zainstalowałem na netbooku Ubuntu 10,10 i wszystko pięknie działało. po „częściowej aktualizacji” mam nowy pulpit GNOME, który jest nie do użytku. Spowalnia pracę i traci się wątek podczas zmiany pulpitów. Polubiłem GNOME od czasu gdy na Mandrivie (stacjonarny) zmieniłem KDE na GNOME. Bardzo mnie cieszyło to UBUNTU i nawet już wolałem pracę na netbooku zamiast na stacjonarnym, a tu taki zawód. Czy ma ktoś pomysł, jak wrócić do pulpitu z UBUNTU 10,10 ? I jeszcze jedno…. straciłem możliwość przeglądania plików video. A może zmienić Ubuntu na jakąś lepszą dystrybucję? Może jakas podpowiedź? Mój netbook ACER ma 2 GB RAM-u i procesor N450 1,66 GHz, 512 cache

    Lubię to

    1. Witam…
      i mam dylemat odnośnie odpowiedzi, ponieważ gnom3 (gnome-shell) nie występuje w ubuntu 11.04, podobnie też jest w 11.10, gdzie wprowadza się elementy gnom3, ale nie gnome-shell.
      Więc w moim odczuciu oceniasz Unity, albo aktualizacja u ciebie dotyczyła czegoś innego.
      Ponieważ jeśli na netbooku używałeś standardowego menu gnome2, to gnome2 jest też i w ubuntu 11.04 – więc trochę nie rozumiem problemu 🙂
      I najlepiej było by dokończyć aktualizację i zobaczyć co z tego wyszło 🙂

      Lubię to

Skomentuj

