Posiadając dwa systemy linux na laptopie, mam możliwość eksperymentów na jednym z systemów, a jest nim Arch linux. Na Ubuntu, gdzie aktualizuje go z repo natty (11.04), nie bardzo da się wprowadzać zmiany, które mogły by całkiem zmienić system. Arch pod tym względem jest bardziej elastyczny 🙂

Dzisiaj, czyli 02.12.2010 – wykonałem zmianę kwin na compiz-kde. Dlaczego postanowiłem zmienić element, którzy odpowiada za efekty pulpitu i jego graficzne urozmaicenie??
Powiedzmy sobie szczerze, mam zainstalowaną wersję kde 4.6 beta 1 (aka. 4.5.80) na moim arch-u, ale użytkując poprzednią wersję kde, nie za wiele u mnie to poprawiło. Zaczęło mnie zastanawiać, dlaczego mój system traci prawie ~30% CPU na X? Do tego można było dodać, błędy graficzne i ociężałość całego pulpitu. Menu uruchamiało się się dość długo, ponieważ z 10 sek. gdzie po ponownej chęci otwarcia menu, sytuacja się powielała. Możecie sobie wyobrazić: ile trwało uruchomienie jakiegoś programu.
Posiadam w swoim kde dwie belki: u góry i na dole – coś jak gnome, ale inaczej ustawione. Ponieważ górna belka przykrywa obramowanie okna z przyciskami zamykania, minimalizacji i tytułem okna – ale została tak przesunięta, że odsłonięte są przyciski aby można było zamknąć dane okno. Taki zabieg sprawił, że okna zachodzą mi pod górną belkę, w ten sposób zniwelowałem trochę miejsca 🙂
Co mi dała zmiana z kwin na compiz:
Na pewno szybkość i to odczuwalną. System przyspieszył prawie o 20%. Zużycie procesora obecnie, po wyłączeniu kwin i mając uruchomione compiz wykazuje: około ~5% i to z otwartym oknem firefox, gdzie piszę ten tekst. Menu, które oryginalnie za każdym razem uruchamiało się przez 10 sek. teraz uruchamia się po 5 sek. – myślę że to wina kde (za dużo elementów i brak optymalizacji). Compiz posiada większą możliwość efektów, od otwarcia okna, po minimalizację, a na edycji podglądu okna w menadżerze zadań kończąc. To też mnie denerwowało, dlaczego nie można tego sobie ustawić: wielkość ikony, która jest (moim zdaniem) zbyt duża i przeszkadza. Przełącznik okien też jest dziwnie poukładany, ponieważ najpierw musimy dany wybór okna zaznaczyć, a później ustawić go w innym miejscu, że chcemy go używać. Wkurza to, że nie mamy jak w compiz możliwości ustawienia sobie tego pod skrótami, w oknie edycji efektów – pod tym względem kwin to wół, który nie posiada zbyt wiele opcji ustawień 😦
Kolejna rzecz, a która mnie ucieszyła: przezroczystość menu 🙂 to bardzo fajny efekt, wiem kwin też to miało, ale nie działało to np. na główne menu i w programach.

Pod względem KDE to spuścił bym temu, kto wymyślił obecne powiadomienia w kde, ostre lanie i to na goły tyłek. Te powiadomienia są, nie dość że DUŻE (wtf!), to do tego przeszkadzają w normalnym użytkowaniu pulpitu. To powinno być dyskretne, z mała ikonką i przezroczyste, a nie bydle, że hej i do tego brak jakichkolwiek opcji ustawienia sobie wyglądu, czy co ma zawierać to powiadomienie. Ponieważ takich ogromnych ikonek nie potrzebuje!!
I tak od siebie, to bym chciał się zapytać: czy da się zmniejszyć ten czarny kursor, na mniejszy. Bo ja nie jestem niedowidzący, abym potrzebował takiego olbrzyma. Zapewne się nie da 😉
Po za tym pulpit mi się spodobał i spędzam na nim coraz więcej czasu 🙂
Na Ubuntu obecnie automatycznie uruchamia się Unity, więc klasycznego Gnome też nie uświadczę, choć można sobie je włączyć 😉
Ale tak naprawdę, po ukazaniu się gnome3, będziemy musieli zapomnieć o klasycznych panelach, które zmienią swoje oblicze na rzecz gnome-shell.
Szkoda też, że samo Ubuntu blokuje w pewien sposób instalację KDE, sprawiając problemy z zależnościami. Problem to też elementy dostępne w Ubuntu dla kde, których trochę brakuje jeśli patrzę na to co oferuje Arch linux do instalacji przy pulpicie kde.

Ale pisząc ten tekst, uświadamiam sobie: ile kwin zabiera zasobów i jak wiele mu brakuje do compiz pod względem optymalizacji.
W samym KDE jeszcze jedno mnie trochę denerwuje: brak możliwości edycji gadżetów np. koloru i szerokości w „Monitor użycia procesora”, czy „monitor sieci” – trochę tego nie rozumiem, dlaczego nie ma takich ustawień.
Ale przebywając z KDE od jakiegoś czasu, zauważam jego wyższość nad gnome i przewagę pod względem wykorzystania pulpitu i działania.

Zmiana kwin na compiz w kde jest dość prosta w Arch linux:
wydajemy polecenie:
sudo pacman -Sy compiz-fusion-kde compiz-decorator-kde libcompizconfig compiz-manager cssm fusion-icon compiz-fusion-plugins-extra compiz-fusion-plugins-main
Po instalacji trzeba się wylogować i ponownie zalogować.
Teraz przechodzimy do menu: „Ustawienia” >> „Menadżer ustawień compizconfig” i włączamy sobie co chcemy i ustawiamy 🙂
Warto też wyłączyć kwin, który działa równolegle do compiz – a po co?
Może pojawić się błąd z ustawieniem animacji minimalizacji i innych. Ale wystarczy sobie ustawić to jak chcemy i wylogować się i zalogować ponownie. Ustawienia będą takie jakie chcemy…

Obecnie błędy w efektach pulpitu zniknęły. Pulpit znacząco przyspieszył. Programy ukazują się od razu, a podgląd uruchomionych programów mogę sobie ustawić i nie przeszkadza mi żadna duża ikonka 🙂
Ale z tego wynika, że osoby zajmujące się kwin powinny brać się ostro do pracy, ponieważ wynika z tego, że w kwin jest masę wycieków pamięci i posiada on wiele braków, pod względem możliwości ustawienia sobie efektów pod siebie.

Ps.
A aur są paczki dla compiz 0.9.2 – ale nie testował ich w kde, ponieważ nie posiadają one dedykowanej paczki dla kde. Choć nie wiem, czy nie pokuszę się o sprawdzenie tego, jak się one sprawują.

Jedna myśl na temat “kde: zmiana kwin na compiz (kde przyspiesza)

  1. Jestem świeżym użytkownikiem Arch’a na laptopie[wcześniej standardowy pecet]. O ile nie sprawi to kłopotu, proszę autora posta o kontakt. Jeśli chodzi o bloga…, to sporo wyciśniętego potu z przemyśleń i wiedzy. Ciekawy punkt widzenia świata. Brawo i pozdrawiam.

    Lubię to

Skomentuj

