Dzień 1

Zaczynam od dnia drugiego, ponieważ w pierwszym było małe zapoznanie się z programem do instalacji i aktualizacji, oraz działaniem pulpitu. W dniu pierwszym użytkowania Sabayon linux rozpocząłem aktualizację gcc – które tra już dobre z kilka godzin (wczoraj nie wytrzymałem i przerwałem kompilację)

Kilka godzin zjadło mi też wczoraj ustawianie gruba, aby sabayon mógł się uruchomić.
Grub Ubuntu wykrył, że to gentoo i wprowadził linijki do grub.cfg.
Jednak to nic nie dało, system nie potrafił sie uruchomić. Powód: grub Ubuntu źle przydzielił dyski.
Dlaczego grub Ubuntu?? Ponieważ to jest pierwsza dystrybucja na dysku, więc to z niej został zainstalowany grub. Nie instaluje grub-a przy każdej nowej instalacji innej dystrybucji, ponieważ sam znam to z doświadczenia, że to nigdy nie wychodzi mi na dobre. A lista systemów, jak była tak znika lub jest widoczny tylko jeden system.

Okazało się, że wystarczy zmienić wskazania dysku w miejscach gdzie widnieje /dev/md0 i /dev/ram0 – na fizyczne oznaczenie dysków np. /dev/sda2 . Kolejna rzecz, właściwe wskazanie partycji swap, bo ta oryginalna była zła.

Wczoraj też rozpocząłem aktualizacje gcc, która nie została zakończona.
——

Dzień 2.
Aktualizacja gcc, a raczej dokończenie ostatniego punktu aktualizacji.
I zapoznanie się z informacjami o Sabayon linux i instalacjach programów.

Dopiero teraz mogę się wypowiedzieć na temat tego systemu.

System jest szybki, tzn. ładuje się szybko i działa szybko. Posiada sterowniki do kart graficznych, więc efekty powinny nam działać. System posiada programy do filmów i muzyki, posiada też już wgrane kodeki – więc nie potrzebujemy ich instalować.

A teraz trochę narzekania i minusów. Sabayon to Gentoo i nie ma co tu dyskutować. Dodane dodatki ułatwiające instalacje programów są tylko dodatkami, a nie czymś co może zostać zastąpione przez komendy w terminalu. Zainstalowany pulpit po instalacji to plus, ale jest on STARY, jak i cały system.
Zrozumienie idei emerge i portage lub podobnych innych programów do tego samego trochę mnie w Sabayon linux odstrasza i odpycha.
Mój wybór padł na Gnome, ale później pożałowałem tego wyboru. Choć pulpit działa szybko, jest zaśmiecony przez dodatki Sabayon i różne odnośniki do stron Sabayon linux. Kolorystyka też nie przypadła mi do gustu, ciemne klimaty są dobre, ale tak ciemne.
Nie wiem, czy pozostać przy Sabayon jeśli to jest Gentoo tylko ładnie opakowane. Nie przekonuje mnie idea kompilacji i instalacji w ten sposób.
Arch to ja dość szybko załapałem, ale Gentoo? Wiki-gentoo czy wiki-sabayon – są trochę napisane w stylu, bo ja wiem to nie tłumaczę, a dla osoby zielonej, niektóre polecenia są nie zrozumiałe – co robią i po co się to robi. Brakuje też oznaczeń, na chłopski rozum co oznaczą frazy.
Mnie zraża też idea aktualizacji całego systemu gdzie gcc kompilował się z 5h to ile cały system będzie się kompilował: kilka dni?

Sabayon linux i Gentoo to dobre systemy, które ukazują system linux od innej strony: kompilacja/instalacja. Ale brakuje prostszego wytłumaczenia informacji, aktualizacji, instalacji i tego w czym gentoo się obraca.
Nie zmienia to faktu, że Gentoo jak i Sabayon linux jest dla zaawansowanych użytkowników – ponieważ program do aktualizacji jest tylko namiastką tego co w tym systemie drzemie.
Plusem lub minusem może być dla jednych możliwość czy wymóg konfiguracji systemu. Dla jednych czarna magia, dla drugich powszechność.
Mnie zraziło już na początku to, że system nie potrafił się uruchomić z grub-a. Aktualizacja gcc, a raczej jej długość. Złe wsparcie o ustawieniach i o tym, z czym się je portage i emerce. A najbardziej dobija chaotyczny pulpit gnome, ciekawe czy w KDE też był by taki śmietnik i na pulpicie??

Mam nadzieję, że nie wywalę systemu z dysku i będę mógł się przekonać o wyższości Gentoo nad innymi dystrybucjami, jak na razie to widzę więcej wad niż zalet.

ps.
Jeśli ktoś nigdy nie widział i nie zapoznał się z edycją grub-a i grub.cfg to nie wiem czy dotrze do tego sam, aby wskazać systemowi gdzie ma konto jądro i swap??

ps2.
Jest wersja Sabayon linux 5.5, gdzie znajdują się aktualizacje pulpitów, oraz zlikwidowano wiele błędów.

Skomentuj

