przygoda z opensuse (i kilka słów o innych systemach)

Dzisiaj na dobre rozpoczęła się moja przygoda z openSuse…

Przez pół dnia miałem nawet zainstalowaną Fedorę, ale po nie miłym incydencie z aktualizacją wersji, stwierdziłem – nie dla mnie jednak ta dystrybucja.

Więc padło na opensuse… choć zastanawiam się na kilkoma dystrybucjami do sprawdzenia.

Po przygodach z Ubuntu i Arch linux, gdzie tego drugiego mam cały czas działającego i nie powodującego problemów, czego nie mogę powiedzieć o pierwszym. Zacząłem poszukiwać dystrybucji, które dostarczy mi jakiś wrażeń – padło na opensuse.

Wersja 11.4 M6 to wersja z kilkoma błędami, jak u mnie nie działa compiz, gnome-shell czy system potrafił się mocno mulić na KDE – oczywiście wina kwin, ale aby aż tak. Wiatraczek buczy cały czas i nie przestaje nawet po dłużysz nie robieniu niczego. Co jednak mnie urzekło w opensuse? Kilka rzeczy… możliwość instalacji sterowników nvidia z pliku .run, gdzie na Ubuntu tego się nie da zrobić. Nie będę tu wspominać o problemach z kompilacją, ale to można obejść jeśli ktoś dobrze wyszuka: czego mu brakuje w systemie.

Jednak jednego nie umiem zrozumieć😦 jak można tak spaprać menu w obu wersjach. Sorry bardzo, ale powielanie tych samych elementów w różnych działach i miejscach, a do tego to rozbicie na inne podmenu – koszmar, człowiek nie wie gdzie co jest, a co dopiero ma widzieć, od czego to jest. W tym przypadku, bajzel w Sabayon linux to pikuś w porównaniu z opensusa.
Może ktoś pomyśleć, że się za bardzo czepiam, ale osoba instalująca opensusa, dostanie nerwicy szukając odpowiedniej opcji czy funkcji, ponieważ nie wie tak na prawdę gdzie ona może być, a już nie wspomnę o początkujących.

Obecnie opensusa jest u mnie 2 dzień, gdzie pierwszy to była przymiarka do aktualizacji i czytanie o wersji 11.4, jak się zachowuje i na co warto spojrzeć.

Dziwi fakt, że compiz 0.9.2 zawiera oryginalnie w sobie kde-window-decorator, gdzie wcześniej była potrzeba instalowania tego, aby mieć obramowanie okna. W nowej wersji dodano to do compiz, ale w wersja opensuse, nie ma tego. Napiszę więcej, compiz na KDE w opensuse, to nie działający potworek. Po prostu, brak okien, brak animacji, a do tego compiz wykazuje, że nie mamy glx!! Mam nadzieję, że to zostanie naprawione w kolejnym wydaniu 11.4.

Stabilne wydanie 11.4 ma się pojawić w marcu, gdzie będzie za pewne zawierać działający gnome-shell. Oczywiście znajdą się tacy, co zainstalują Unity, kompilując paczki…

Jak na razie przekonują się do tego dystrybucji kolejny raz…
Ktoś może zapytać: po co instaluje coś nowego, kiedy mam działające inne systemy?
Na Arch linux dzieje się nie wiele, to system w stylu – zainstaluj, skonfiguruj, ustaw, doinstaluj to co ci potrzebne i użytkuj, ponieważ jest dystrybucją ciągłą to użytkowanie staje się po pewnym czasie po prostu nudnawe.
W Ubuntu już nie bawi mnie zabawa z Unity, ponieważ ten projekt ogranicza mnie tak bardzo, że nie da się w nic zmienić niczego – jesteśmy zdani na laskę twórców tej dystrybucji, co mi się nie podoba. Chcę mieć wpływ na to jak wygląda mój pulpit, czy to gdzie co się znajduje, lub jaki ma kształt, a Unity mi to ogranicza, a nawet napiszę więcej: nie daje mi takiej możliwości!!! Ubuntu i Unity to na dobrą sprawę taki windows w wydaniu linux-owym, niczego nie możesz zmienić, na nic nie masz pływu, musisz się poddać woli twórców tego systemu, a do tego jeśli chcesz coś dołożyć, to system ci to tak utrudni, że ci się odechce. A ja nie po to interesuje się systemami linux, abym był ograniczany i do tego przez jeden z nich.

Dlatego zacząłem szukać prostej dystrybucji, ale z możliwością zmian i edycji.

Jeśli coś nowego się urodzi, a na pewno się urodzi, to napiszę o tym i o mich spostrzeżeniach. Jak na razie przyglądam się mandriva lub mageia. Ciekawi mnie to, jak obecnie prezentuje się system, który instalowałem z kilka razy, aby przekonać się, że są inne🙂

Skomentuj

