W systemie windows panuje i wiele nuda, sorry ale to na co pozwala mi M$ to żenada. Tak naprawdę, jeśli bardzo bym chciał – są dodatki zmieniające wygląd pulpitu, ale łamię wtedy licencję systemu i staje się on nielegalny.
Po za tym, co to za system gdzie istnieje jeden pulpit, ten słuszny.

Tak, jestem użytkownikiem systemu linux od… ponad pięciu lat, czy jakoś tak. Przeżyłem z nim upadki dystrybucji, czy powstania nowych idei. Pamięta ktoś Aurox linux? – ja pamiętam…
Wiele przeżyłem z system linux i wiele mu oddałem, w ten system trzeba włożyć serce, wnętrze – aby dana dystrybucja po instalacji mogła za jakiś czas wyglądać jak to co chcemy.
System linux to taki nie oszlifowany diament, który musimy sami oszlifować… nadając mu formę taką jaką my chcemy. Odnośnie windows-a dostajemy kamień, który ładnie błyszczy, ale walorów to on za wielkich nie ma.

I choć każdej dystrybucji czegoś brakuje, nie przesiadam się na system windows.
Dzisiaj sobie zagwarantowałem małą awarię na moim Archu, który zakrztusił się po instalacji nowych sterowników nvidia i xorg-server – jak bym był mało doświadczony, nie naprawił bym sobie tego, a tak wszystko działa już jak należy. I to jest moim zdaniem piękne…

Obecnie też doceniam lxde, które choć proste to w połączeniu z compiz naprawdę prezentuje się bardzo dobrze i to prawie zerowe użycie procesora – aż z dumą słucham ciszy, która nastała koło mnie 🙂

I kiedy sobie tak patrzę, na to jak wygląda moje Ubuntu z różnymi pulpitami (bo w ubuntu mam zainstalowane – unity, lxde, kde i gnome), to stwierdzam że jeszcze wiele można zrobić odnośnie wyglądu czy zmian w danym pulpicie i dziwię się, że twórcy gnome jeszcze tego nie zaczęli zmieniać. Dziwię się też twórcom gnome-shell – że nie wstydzą się prezentować użytkownikom ponad 2 lat pracy – jeśli KDE 4 było by tyle tworzone, to obecnie było by o dekadę dalej niż obecnie jest gnome-shell i gnome razem wzięte. I teraz użytkownicy innych systemów zobaczą takie gnome-shell i zaczną się śmiać, aż im płuca pękną – jak wygląda i prezentuje się najnowsze gnome3, ponieważ gnome-shell będzie się uruchamiać automatycznie. Tylko jedno mnie w tym wszystkim zastanawia: jeśli twórcy fedory i opensuse pracują nad wprowadzeniem tego pulpitu do ich dystrybucji, to na jakim etapie jest gnome-shell, że trzeba tyle pracy aby dostosować je do potrzeb użytkowników??

A moim zdaniem system linux, idealny – to taki, gdzie mamy prostotę w programach i nakładkach graficznych, ale też mamy prosty i głębszy dostęp do systemu po przez terminal, czy nawet GUI gdzie mamy większą paletę ustawień niż użytkownicy początkujący.
Ostatnio usłyszałem, że w Archu powinien być panel do edycji rc.conf i innych rzeczy… – a ja właśnie za to cenie sobie archa, że nie ma tego 🙂 i mogę sobie ręcznie po przez terminal wszystko edytować.
I zauważam, że wiele osób nie potrafi czytać ze zrozumieniem. Powoduje to masę pytań i konflikty w odniesieniu użytkownik – system. A w każdym pliku konfiguracyjnym jest opis, czy wyjaśnienie o co w nim chodzi, a już w archu to jest to nagminne. Wystarczy tylko trochę znać między-narodowy język: angielski.
Ja nie byłem prymusem z j. angielskiego, ale mimo wszystko poradził bym sobie w pulpicie, ktory jest cały po angielsku – w każdym systemie to podstawa.

I jeśli by mnie ktoś zapytał, kiedy byłem na windows – odpowiedział bym, że może z miesiąc temu i to tylko dlatego, że musiałem sobie pita wypełnić, a tak to mam ten system i nawet go nie użytkuję. najgorsze jest to, że przy każdym wejściu rozrasta mi się on… dobrze, że w moich dystrybucjach, jak czegoś nie zainstaluje, czy nie stworzę wielkość się nie zmienia.

Ale mam sentyment do systemu linux, zbyt wiele lat już z nim spędziłem i zbyt wiele z nim przeżyłem.
Ale wiele mnie on nauczył i wiele mi nie wybaczył, jak np. błędów czy źle wpisanych komend.

System linux bardzo szybko uczy instalacji i użytkowania, ponieważ przy pierwszym możemy stracić partycję windows i inne partycje, na których mieliśmy swoje pliki, a z drugiej strony pozwala on na zapoznanie się z programami o których nie mieliście nigdy nawet pojęcia – a stały się one dla was czymś nowym, ale też codziennym – bo tak wam się spodobał dany program, że zaczęliście go normalnie użytkować i tu jest to piękno: różnorodność, odkrywanie, ustawianie sobie wszystkiego jak my chcemy.

Jak napisałem w poprzednim wpisie, muszę odpocząć od tego wszystkiego, nabrać sił – ale raczej nie odejdę od systemu linux – może zmienię platformę blogową, ale nie odejdę od pisania bloga, zbyt wiele mu poświęciłem i oddałem.

linux jest jak bagno, jak wdepniesz, to po uszy i albo cię ktoś uratuje i odejdziesz, albo pozwolisz się wciągnąć, a kiedy ktoś będzie chciał cię wyciągnąć powiesz: no co ty, zapomnij ja chce się w tym utopić.
Piękno konfiguracji, różnorodności i wyborów, oraz nowości i poznawania – system linux, idea nie do ogarnięcia umysłem…

5 myśli na temat “bo kocham linux-a, za to jaki jest (system idealny)

  1. Witam
    Od jakiegoś czasu czytuję Twojego bloga, a nawet mam w liferea, ale dopiero teraz zabieram głos. Potwierdzam co do rozliczeń PIT, kolega Chowder podsunął idealny program pod wine ja też kolejny rok z niego korzystam jakkolwiek znalazłem program pod linuksa tylko, że nie lubię jak ktoś mi narzuca dla kogo mam przeznaczyć 1% i nie da się tego zmienić znalazłem go tu: http://www.drtax.pl/web/pl/pl/index.aspx.
    Co do bloga i linuksa to ja też szukałem dla siebie tej odpowiedniej dystrybucji, nie zgadniesz ile lat – 10 – tak stary ze mnie pingwin. Tyle lat, aż osiadłem na ubuntu. Czego to ja nie miałem, a najdłużej siedziałem na slackware, ale w końcu ile można gdy jakiś program potrzebuje kilku paczek, a nie ma ich w oficjalnym repo. Nawet prowadziliśmy z kolegami pewien projekt uzupełniający te braki. System zmieniłem oni też po kilku latach działalności, projekt zastygł w maju 2010 roku – studia, praca, inne distro. Mam nadzieję, że nadal Twój blog będzie się rozwijał, bo ostatnie wpisy nie napawały mnie optymizmem, a nawet ciekawie się go czyta :).
    Pozdrowienia.

    Lubię to

Skomentuj

