O Operze już pisałem, ale że pojawiła się jej pierwsza wersja 11.5 więc jest okazja do pewnych wniosków i spostrzeżeń.

Kiedyś jak już pisałem wiele razy, Opera była moją ulubioną przeglądarką. Ale jak to bywa po jakimś czasie, wypróbowałem inne i odszedłem od Opery. Ponieważ zaczęły mnie w niej denerwować pewne rzeczy, które nadal nie zostały w należyty sposób poprawione. Ale jak wiemy są gusta i komuś może Opera się podobać i być użyteczna w przeglądaniu internetu, ponieważ ja Operę rozpatruje nie jako program do kilku rzeczy, ale jako przeglądarkę.
Co w najnowszym wydaniu Opery, które zmieniła nazwę na Opera Next (wczesne wydania i wydania rozwojowe). Ano poprawa tego co już jest, jak i dopakowywanie tego co już jest. Czyli możliwość dodania do okna z doborem stron tzw. Speed Dial – extensions (czyli takie dodatki) inaczej rzecz ujmując na takiej stronie gdzie widnieją strony w kwadratach możemy mieć też np. wykaz pogody. I w tym momencie można by powiedzieć, że jest się z czego cieszyć – ale ja zapytam: po co mi to? I czy jest mi to do przeglądania internetu potrzebne?
I nie chce tu spekulować, ale Opera zaczyna trochę przypominać pulpit, który może być użyty zamiast normalnego pulpitu np. w netbook’u. Ponieważ: program do torrentów ma, program do poczty ma, przeglądać strony potrafi, a teraz twórcy dodali nam możliwość wsadzania dodatków na stronę…
To tyle o nowościach, bo inne nowości są mało ważne w moim mniemaniu 😉 chyba że kogoś interesuje, synchronizacja hasła.
Opera prezentuje ten sam poziom na systemie linux oczywiście jak poprzednia wersja. Nie wiem dlaczego, ponieważ obe system na których testowałem Operę są postawione od nowa i do tego dość nie dawno, ale Opera działa – słabo.
I ostatnio spodobała mi się opcja przeskakiwania między kartami przy użyciu kółka myszy (dużo szybciej się przeskakuje między wieloma kartami). Taką opcję posiada chrome/chromium, konqueror, rekonq, midori – firefox i Opera tego nie potrafią. A że się przyzwyczaiłem do takiego przeskakiwania między kartami, no to obsługa Opery staje się uciążliwa.

Ostatnio też zainstalowałem sobie midori, która rozpoczęła inwazję o dawną świetność. Na Ubuntu mam 0.3.3 bo nie ma jeszcze 0.3.5 (która jest na Archu) – ale mogę śmiało powiedzieć: jest cholernie szybko. Podoba mi się pasek postępu, jak i wreszcie poszerzony wachlarz ustawień i możliwości przeglądarki. Jako nawet druga przeglądarka obok naszego stałego firefox czy chrome – sprawdza się naprawdę wyśmienicie.

arora – przeglądarka, która swojego czasu była typowana (i nie wiem czy nie jest nadal), jako zamiennik konqueror w KDE4. Jest szybko, choć pod względem midori to arora wymięka. I nie wiem czy to wina bazowego webkit-a czy może samego kodu przeglądarki. Jedno jest pewne, jako alternatywa konqeror’a sprawdza się wymienicie, jako ogólny zamiennik, warto zainteresować się czymś innym.

konqueror – przeglądarka standard w KDE. I jak na element KDE przystało posiada ona masę opcji i doboru konfiguracji. Nie jest może tak szybka jak firefox czy chrome/chromium ale przeglądać internet się nią da 🙂

Opera na tle innych spisuje się różnie: w niektórych miejscach brak kilku opcji lub funkcji, które posiadają konkurencyjne przeglądarki. Zaś z drugiej strony może w Operze denerwować jej obłożenie kart, czy inne rzeczy np. pokazywanie innych czcionek strony niż to jest w konkurencji – ale mimo wszystko Opera nadal potrafi przeglądać internet i to w niektórych chwilach naprawdę szybko.
Mnie w tej przeglądarce odpycha zbyt wiele, abym mógł jej używać w codziennym przeglądaniu internetu. Inni ucieszą się na wieść o tym, że Opera pracuje już nad kolejną wersją i pojawiła się pierwsza wersja testowa.
I moim zdaniem twórcy Opery powinni się określić: czy robią przeglądarkę na Windows i przykładają się do optymalizacji na ten system, albo lepiej przyłożą w udoskonaleniu Opery na inne konkurencyjne systemy operacyjne i porzucą angażowanie się tak bardzo w wersje Windows. Bo rozbijanie się na kilka wersji sprawia, że żadna nie będzie dopracowana, no może po za windows – ponieważ tylko na tym systemie, opera ma szanse coś zyskać. Po za windows opera wypada średnio – po za tym, kto ma już obcykane to co używa, raczej i tak nie zmieni na Operę.

5 myśli na temat “opera 11.5 (next) na tle innych przeglądarek

  1. opcja przeskakiwania między kartami przy użyciu kółka myszy (…) firefox i Opera tego nie potrafią.
    bullshit. Opera potrafi to od dawien dawna. Prawy myszy – rolka (jeżeli używasz hotkeysów z czasów opery <= 9.27 (można wybrać w opcjach) – nie wiem jak w nowszych). wszystko to kwestia konfiguracji 😉

    Lubię to

    1. W najnowszej i poprzednich to przeskakiwanie między kartami z widocznym podglądem. A to nie to samo, co po prostu przeskoczenie na następną kartę – od razu.

      Lubię to

  2. Jak rozumiem, postanowiles podzielic sie swoja niechecia do opery. Mozesz mi powiedziec co z tego co napisales jest chociaz odrobine obiektywne? Przyklad ze speed dialem to juz szczyt. Kto ci kaze umieszczac to pogode czy inne „zabawki” ? To piwedz czy chrome albo lisek maja lepsze rozwiazanie? Podglad zakladek z podgladem tez ci nie lezy?
    Chyba wogle nie otwierasz wiecej niz 2 witryny jednoczesnie, skoro takie..cos wypisujesz. Otworz 15 w tym kilka na jednem portalu majac wtedy powiedzmy 5 zakladek z takim samym tytulem i powiedz, ze szybki podgla zakldek nie jest potrzebny.
    Moze wogle ktos odpowie na proste pytanie: czym sie rozni dla uzytkownika przegladarka otwierajaca strone w 0,21s od robiacej to w 0,39s– bo dla mnie niczym.
    Kazdy ma prawo do wlasnych opini i moze lubic to co chce ale takie teksty sa niesmaczne.

    Lubię to

    1. A ja nie będę zachwalał czegoś co mi nie leży. Kolejna rzecz – masz odnośnik do innej strony, więc jeśli jesteś tak za operą, to wiesz że opera ma sprawdzanie pisowni polskiej i jeśli mam być szczery – era GG i pisania bez ogonków polskich już dawno minęła 🙂
      A tak po za tym, wyraziłem tylko swoją opinię do czego mam prawo… i to jest mój blog – więc piszę własną opinię, nie zachwalając czegoś co mi się nie podoba…to co mi się podoba też jest w tekście, wystarczy czytać ze zrozumieniem. A nie tylko wyłapywać negatywy.

      Lubię to

Skomentuj

