Rozwiązanie to zostało zastosowane w Arch’u, Ubuntu i Debian’ie więc podejrzewam że i w innych dystrybucjach to by zadziałało.

Odnośnie problem polega na tym, że w niektórych sytuacjach touchpad musi zostać użyty, a okazuje się że nie działa. Tzn. działa przesuwanie i przyciski, ale „pukanie” już nie działa, podobnie też jak i scroll na boku (przesuwanie).

Jak to naprawić, albo raczej: jak wskazać sterownikom funkcje, których brakuje?

W arch linux:
/etc/X11/xorg.conf.d/10-synaptics.conf
W Debian i Ubuntu:
/usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.conf

Poddajemy edycji pliki, w rozróżnieniu na dystrybucje: np. sudo gedit albo sudo nano (terminal).
Teraz wystarczy dodać tą zawartość, zamiast tej która się tam znajduje (aby było szybciej):

Section "InputClass"
Identifier "touchpad catchall"
Driver "synaptics"
MatchIsTouchpad "on"
MatchDevicePath "/dev/input/event*"
Option "TapButton1" "1"
Option "TapButton2" "2"
Option "TapButton3" "3"
Option "VertEdgeScroll" "on"
Option "VertTwoFingerScroll" "on"
Option "HorizEdgeScroll" "on"
Option "HorizTwoFingerScroll" "on"
Option "CircularScrolling" "on"
Option "CircScrollTrigger" "2"
Option "EmulateTwoFingerMinZ" "0"
EndSection

Teraz zapisujemy i wykonujemy restart laptopa. Jeśli wszystko poszło tak jak miało pójść, to „stukanie” w panel dotykowy naszego laptopa powinny działać już w gdm, kde czy lxdm 🙂

Jako że problem wskazał mi slawul (mam nadzieję że się nie obrazi), a po sprawdzeniu okazało się że i u mnie ten sam problem występuje. Wiec muszę być wdzięczny za wskazanie tegoż problemu, bo bym nawet się nie zorientował, że nie działa mi „pukanie” w touchpad’a 🙂
I warto też zaznaczyć, że pomocne okazało się wiki Arch’a – które zawiera masę porad i rozwiań przedstawionych w normalnej rozpisce na stronie, a nie na forum czy jakiś poradnikach. Inaczej rzeczy ujmując: Arch ma takie rzeczy opisane z urzędu 🙂 w razie, jak by właśnie coś nie działało.

Jak zostało to potwierdzone: rozwiązanie działa i chyba to jest najważniejsze.

ps.
Odnośnie innych dystrybucji trzeba wyszukać plik synaptic który znajduje się w xorg.conf.d. Plik ma zakończenie .conf więc powinien być łatwy do odnalezienia 🙂
jego standardowa zawartość to:
Section „InputClass”
Identifier „touchpad catchall”
Driver „synaptics”

EndSection

Ale nie mogę być tego pewny…

29 myśli na temat “solution: touchpad linux (click dont work)

    1. A zrobiłeś dokładnie tak jak to zostało opisane? krok po kroku – odpowiedni plik w odpowiednim systemie?

      Powyższe rozwiązanie zostało sprawdzone na 3 dystrybucjach. A można poznać twoją?

      Lubię to

      1. Używam Fedory 15. Ścieżka dostępu do tego pliku z Fedorze jest taka sama jak w Debianie/Ubuntu. To co miałem w pliku wziąłem w komentarz i dodałem odkładnie to co podane we wpisie. Zrestartowałem laptopa, nawet jak dotąd kilka razy, i nic.

        W laptopie posiadam touchpad sentelic, a nie synaptics. Czytałem jednak, gdzieś gdzieindziej, że touchpad i tak powinien działać, tylko po prostu zachowywać się jak touchpad synaptics (tzn. np. scroll przez przesuwanie jak w synaptic, a nie przez dotykanie jak w sentelic; to podobno tylko kwestia oprogramowania). A u mnie nie działa. 😐

        Lubię to

        1. I teraz nie wiem czy to wina systemd, czy może że nie masz zainstalowanego
          xorg-x11-drv-synaptics. Jeśli możesz sprawdź czy
          masz to zainstalowane.

          Lubię to

    1. Najpierw radzę zaznajomić się z tym (jest podany skrypt w którymś z komentarzy 🙂 )

      Druga opcja, to skopiowanie poleceń do Xorg w odpowiednie miejsce z podpięciem tego pod touchpad-a.

      Z tego co wytyczałem, sterowniki powinny być w jądrze, więc to wina ich nieuruchomienia.

      Ostatecznością to… podane poniżej rozwiązanie – które nawet nie wiem jak ma działać.

      1. pobierz sobie ten pakiet http://sourceforge.net/projects/fsp-lnxdrv/files/fsp-lnxdrv-src/1.0.1/fsp-lnxdrv-1.0.1-src.tar.gz/download
      2. rozpakuj
      3. otwórz terminal i wejdź do katalogu który się pojawił po rozpakowaniu
      …i teraz jest problem – bo będziesz musiał skompilować pakiet.
      4. (już w terminalu w tym katalogu)
      make lib
      5. cmake . -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr
      6. make
      7. sudo make install
      …dzięki temu ustawisz swojego toutchpad-a.

      Innym trochę dziwnym rozwiązaniem jest: pobranie odpowiedniej paczki dla ubuntu z tego miejsca: http://sourceforge.net/projects/fsp-lnxdrv/files/fspc-static-build/
      I rozpakowanie paczki, tak rozpakować ją, i rozpakować paczkę „data”. I jej zawartość skopiować do / – czyli głównego katalogu. Więc jeśli będą tam katalogi, /usr/… to ma to się wszystko znaleźć tak jak tamta struktura mówi. Inaczej wyszukasz sobie wszystko i skasujesz. Czasami takie działanie działa… więc czy kompilujesz paczkę i instalujesz – czy kopiujesz pliki z innej dystrybucji – czasami może to działać 🙂

      Lubię to

  1. Próbowałem ręcznie robić coś takiego jak w podanym przez Ciebie skrypcie, ale nic to nie daje. Zresztą ten skrypt po prostu zmienia ustawienia touchpada, a ja wszystkie ustawienia mam dobre. Tym bardziej mnie dziwi, że touchpad został skonfigurowany przez system poprawnie, a jest pod niego podpinany sterownik do myszki (chyba, że touchpad i mysz posiadają takie same opcje w ustawieniach…).
    W logach xorga mam:

    FSPPS/2 Sentelic FingerSensingPad: Configuring as mouse

    Urządzenie jest poprawnie wykrywane, a mimo to jest ładowany sterownik myszy. Błędów żadnych w logach nie ma.

    Próbowałem użyć tego projektu, tak jak pisałeś, i też nie pomogło.

    Co masz na myśli przez:

    (…) skopiowanie poleceń do Xorg w odpowiednie miejsce z podpięciem tego pod touchpad-a.

    ?

    Tak jak piszesz: sterownik w jądrze jest. Problem w tym, że zamiast niego jest ładowany sterownik myszy. 😐

    Lubię to

      1. Nie mam w tym katalogu takiego pliku. Jedyny plik jaki mam w tym katalogu to 00-system-setup-keyboard.conf
        Mam za to tamten plik w katalogu /usr/share/xorg.conf.d/
        Jego zawartość to: http://pastebin.com/Ei8eVhYA

        Pliku xorg.conf nie mam. W Fedorze nie ma go od Fedory 12, jeśli dobrze pamiętam. Mam sekcje „InputClass” w 10-evdev.conf (link wyżej). Wykasować je z niego?

        Lubię to

        1. Niczego nie kasuj 🙂 Po prostu sprawdzam wszystkie możliwości…

          Kolejna sprawa: czy masz taki plik, a jeśli tak to co w nim jest?
          /etc/udev/rules.d/01-touchpad.rules

          Lubię to

        2. W /usr/share/X11/xorg.conf.d mam:
          10-evdev.conf, 50-fpit.conf, 10-quirks.conf, 50-synaptics.conf, 50-vmmouse.conf, 50-wacom.conf

          Nie mam pliku /etc/udev/rules.d/01-touchpad.rules

          Lubię to

    1. I czy masz w /etc/X11/xorg.conf zapis pod tą opcję: „InputClass”. Jeśli tak skasuj ją, lub skopiuj (do pliku, aby mieć zabezpieczenie) i zrób restart.

      Lubię to

    1. A jak byś skopiował to co masz w tym pliku 50-synaptic.conf (do innego pliku – dla zabezpieczenia) i wkopiował tam zawartość podaną z mojego wpisu.

      I po każdej zmianie w pliku wykonać restart laptopa 🙂

      Lubię to

      1. Próbowałem i nic to nie dało. 😦

        Mam trochę problemów z tym laptopem… Udało mi się skalibrować ekran, udało mi się zmusić słuchawki do działania. Nie działa mi jeszcze mikrofon, co jednak na razie mi wcale nie przeszkadza, mam tylko podstawowe funkcje touchpada, a zarówno po uśpieniu laptopa jak i jego hibernacji muszę wykonać reset, bo nie chce wstać. W Windowsie 7 wszystko dobrze. Fedora/Linux chyba nie lubi się w laptopami. 😐

        Lubię to

        1. A ja bym sprawdził sobie inne dystrybucje w live-cd czy tak samo to działa lub nie działa.
          Odnośnie fedory. Coś mi mówi, że to wina systemd i może być tak, że wszystko w plikach dobrze, ale w nim nie zostało to uruchomiono (podłączone pod uruchamianie) i można robić co się chce. Jak to nie jest podpięte, to nici z naszego wysiłku.

          Lubię to

  2. U mnie też nie działa klikanie w ArchLinux. Działają tylko na dole pod touchpadem, te dwa przyciski imitujące klawisze myszy. Dodałem ten wpis i nadal nie działa. Dodam że mam wydzielony xorg.conf, co jeszcze można zrobić?

    Jednak pod Ubuntu klikanie na touchpad działa, więc w Archu pewnie też powinno.

    Lubię to

    1. Sprawdź czy masz wszystko zainstalowane: xf86-input-synaptics i czy w pliku podanym wyżej, nie masz innych linijek – jeśli tak, skasuj. I po każdej modyfikacji musisz wykonać restart. Ważne też, aby do uruchamiania dodać: udev i dbus.

      Lubię to

  3. Mam zainstalowany udev. Ale jak go dodać?
    Czy ten wpis trzeba dodać do /etc/X11/xorg.conf?
    Section „InputClass”
    Identifier „touchpad catchall”
    Driver „synaptics”
    MatchIsTouchpad „on”
    MatchDevicePath „/dev/input/event*”
    Option „TapButton1” „1”
    Option „TapButton2” „2”
    Option „TapButton3” „3”
    EndSection

    Lubię to

    1. Nie… napisane wszystko w tekście:

      W arch linux:
      /etc/X11/xorg.conf.d/10-synaptics.conf

      Teraz wystarczy dodać tą zawartość, zamiast tej która się tam znajduje (aby było szybciej):

      Section „InputClass”
      Identifier „touchpad catchall”
      Driver „synaptics”
      MatchIsTouchpad „on”
      MatchDevicePath „/dev/input/event*”
      Option „TapButton1″ „1″
      Option „TapButton2″ „2″
      Option „TapButton3″ „3″
      Option „VertEdgeScroll” „on”
      Option „VertTwoFingerScroll” „on”
      Option „HorizEdgeScroll” „on”
      Option „HorizTwoFingerScroll” „on”
      Option „CircularScrolling” „on”
      Option „CircScrollTrigger” „2″
      Option „EmulateTwoFingerMinZ” „0″
      EndSection

      ——————
      Napisane, najprościej jak się da.
      Po jej dodaniu – robisz restart. A udev i dbus dodajesz do rc.conf – aby się uruchamiały w czasie ładowania systemu.

      Lubię to

  4. Ale przecież ja to mam dodane do /etc/X11/xorg.conf.d/10-synaptics.conf. Jest też dodany udev i dbus do /etc/rc.conf.
    „DAEMONS=(dbus hal udev ”
    Tyle że dodadkowo mam wydzielony xorg.conf.
    Nie mam tej linijki w xorg.conf „touthpad-a” . Jak ona powinna wyglądać? Jesli nie tak jak podałem wczesniej to nie wiem.

    Lubię to

  5. Po co ci hal w DAEMONS?? Używasz starego jądra?

    A wpis który podałeś w komentarzu to linijki jeśli sposób z 10-synaptics nie zadziała.

    Lubię to

  6. Ponieważ jest mi potrzebny do odpalenia xów. Bo bez niego nie chciały się uruchomić na karcie intela. Dobra daje sobie z tym spokój , ponieważ gdy dodam udev i te ustawienia, to w ogóle nie działają mi te przyciski pod touchpadem. A teraz jak jest to przynajmniej one działają.

    Lubię to

    1. Może coś z Xorg nie tak? Warto też zainteresować się sterownikami do intela w AUR – może by pomogło. Ale jak nie chce ci się z tym bawić, to już twoja decyzja 🙂

      Lubię to

Skomentuj

