Nowsi użytkownicy mogę nie znać lub nawet nie znają tego mościa. Gajim był kiedyś komunikatorem, którego używało naprawdę masę osób. Podobna ilość polecała go do komunikacji w sieci jabber. Ale w dobie PSI, pidgin, kopete i empathy – o gajim stawało się coraz ciszej, aż całkiem ucichło. Jego rozwój zwolnił tępa, choć mogę się mylić, ale jako ostatni komunikator odnośnie jabber wprowadził obsługę rozmów audio/wideo w gmail i sieci gmail (jabber) – w moim mniemaniu przesądziło o jego popularności.

O spowolnieniu rozwoju komunikatora może świadczyć jego ostatnie wydanie, które ukazało się w październiku poprzedniego roku. I choć komunikator nie umarł, zastanawiałem się – czy on jeszcze chociaż dycha.

I nie chce tutaj za dużo się rozpisywać na temat tegoż programu, ponieważ w moim mniemaniu jest on najlepszym jakiego używałem do komunikacji w sieci jabber. Ponieważ wiem, że wielu użytkowników PSI może zarzucić mi, że za bardzo gajim jest uproszczony, albo brak mu kilku rzeczy – ale moim zdaniem, nadrabia on innymi pomysłami. Jakimi: np. po zamknięciu okna i ponownej wiadomości od danego kontaktu: najnowsza wiadomość będzie widoczna normalnie, a pozostałe (poprzednia rozmowa) mają pomniejszoną czcionkę. Kolejną fajną rzeczą, a która sobie pozwoliłem sprawdzić jest: wysłanie wiadomości do kogoś. Czym to się objawia, jeśli ktoś nie ma konta gmail? Otrzyma on wiadomość o tym, że my (nasz mail – gmail) wysłaliśmy wiadomość na dany mail (normalny) i aby dana osoba chciała skontaktować się z nami proszona jest o założenie konta gmail.

I napisałem o rozwoju tegoż komunikatora, że przez długi czas nic się nie działo… nie wiem dlaczego tak się stało, może popularność sprawiała że wiele osób odeszło od tworzenia tegoż komunikatora, który swoją świetność miał w czasach pierwszych Ubuntu i tego całego hype na gnome2.

Jedno wiem na pewno: komunikator ma się dobrze i jest cały czas w rozwoju i to takim, o którym bym nie pomyślał 😀

Mówię o wersji rozwojowej 🙂 która: potrafi powiadomić nas o nowym mail’u w skrzynce gmail, która jak już wspomniałem: potrafi wysłać wiadomość z konta gmail do innej osoby. Potrafi nawet wyświetlić w powiadomieniu kawałek treści maila.
Już nie wspominając o tym, że wiele rzeczy które miał gajim była moimi faworytami 🙂 odnośnie jabber’a. O czym mówię? Np. sieć jabber ma możliwość ustawienia sobie nastroju, tego co robimy i opisów. gajim miał to naprawdę fajnie rozwiązane (ustawienie na liście kontaktów). Jak początkujący użytkownik, obeznałem się dużo szybciej niż z PSI – gdzie natłok opcji mnie przygniótł i to obłożenie menu. Gajim może i nie ma tylu opcji, bo ma edycje te ukryte w innym miejscu.

Obecnie gajim stał się na powrót moim faworytem jeśli chodzi o jabber’a. Ponieważ to co mi brakowało właśnie zostało dodane: powiadomienia o poczcie gmail. I muszę stwierdzić z przykrością, że na obecną chwilę: pidgin, jak i kadu działają u mnie – bo działają, ale do momentu kiedy nie pojawi się kadu 0.10 – raczej będzie on tylko w menu. Odnośnie pidgin’a – to u mnie stracił on pozycję lidera – może odzyska ją po pojawieniu się nowej wersji, w której pidgin będzie potrafił przesyłać grafikę w sieci GG, będą działać długie opisy i multilogowanie wreszcie będzie powiadamiane, jak i inne rzeczy, które zawarła nowa wersja libgadu. Na obecną chwilę powróciłem do starego kolegi, który naprawdę zastąpił mi innych (czyt. inne komunikatory). A użytkowanie i korzystanie z komunikatora stało się zabawą i poznawaniem wszystkiego od nowa – fajna sprawa, a jak cieszy 🙂

ps
Na blogu można odnaleźć zmianę ustawienia aby nowe wiadomości przychodziły w formie rozmowy, a nie pojedynczej wiadomości 🙂 – odsyłam do google lub szukaj na blogu.

ps2.
Jak by ktoś chciał sobie sprawdzić wersję rozwojową na Ubuntu i Debian – dodaje poniższą linijkę do source.list
deb ftp://ftp.gajim.org/debian unstable main

Skomentuj

