Jest jeden z konkurentów Ubuntu o walce o użytkowników, tylko nowych użytkowników – bo starzy wyjadacze kursują między dystrybucjami jak cichociemni – więc tu o nich nie chodzi.

Fedora 15 już jest… można pobrać, można robić aktualizację 🙂

A co tak naprawdę nowego w tym wydaniu?
O większości rzeczach już pisałem: systemd, gnome3 (gnome-shell), python3, rpm4.9, czy dynamiczny firewall…
A co tak po za tym dla nas użytkowników będzie jeszcze nowe: lepsze zarządzania energią lub jej oszczędzaniem, Btrfs – które nie działa podczas instalacji (podstawowym formatem dysku jest ext4)…

Podobno Fedora ładuje się dużo szybciej niż wcześniej – ale prawdziwe testy się dopiero zaczną 😉
Tu macie listę wszystkich nowości.

Twórcy Fedory przygotowali różne wersje pulpitów, choć ten z gnome jest standardowy, to mamy do wyboru: lxde, kde i xfce.

Jak widać, twórcy kolejny raz odświeżają wszystko, dodając trochę od siebie. Ten trend panuje już od jakiegoś czasu, co może świadczyć że dystrybucji fedora brakuje czegoś co by mogło jej pomóc się wypromować.

Ale muszę stwierdzić, że po słabym wystąpieniu Ubuntu (które w moim przypadku uratowało lubuntu), to bardziej czekałem na fedorę – nie wiem dlaczego.
Jeśli Fedora sprosta moim wymaganiom, to gnome-shell (wypadnie z (l)Ubuntu. Tak naprawdę dziwię się, że Canonical jeszcze nie zareagowało na słaby start Ubuntu. No ale to już nie do mnie… ja pobieram F15 i zaczynam zabawę.
Mam nadzieję, że nie zawiodę się jak na mageia…

🙂

Jak by ktoś chciał sobie pobrać fedorę15 to tu daję linka do strony…

16 myśli na temat “Fedora 15 już jest…

  1. No, ja właśnie siedzę już na 15. I mam nadzieję, że uruchomią w najbliższym czasie rpmfusion. Bo coś nie tak na razie.
    A generalnie troszkę shell się sypie. W sumie jakoś 2 razy mi napatoczył jakiś błąd. Hmm. No nic. Zgłaszam błąd i czekam na fusion hehe.
    Ogólnie wrażenia miłe. Wcześniej tylko sprawdzałem sobie GS. Teraz tak trochę dłużej trzeba będzie posiedzieć. Ale powoli się można przestawić. Miła odmiana.

    Pzdr.

    Polubienie

    1. Nie ma się co dziwić – zamrożenie kodu zapewne nastąpiło przed pojawianiem się 3.0.2 🙂
      A podejrzewam, że w f15 jest 3.0.0… choć nie powiem że na pewno 😉

      Polubienie

      1. jest 3.0.1
        ale jądro było rc. trochę się zdziwiłem, że ściągnąłem obraz w dniu premiery, a tu 80MB aktualizacji. Po aktualizacji system mi się uruchomił bez problemów, bo w „podstawie” komp mi się nie chciał uruchomić, gdy myszka była podłączona.. hehe.
        A, no i do Gnome-shell trzeba rozszerzenia zainstalować. Co nieco usprawniają.
        Bardzo mi się podoba rozwiązanie z powiadomieniami w dolnym pasku.
        Ale mam poważne zastrzeżenie do jednego – logowanie bez hasła.. Da się aktywować konto użytkownika, da się deaktywować, da się ustawić hasło (ale tylko i wyłącznie silne).. Wiecie może jak zrobić to innym sposobem niż przez GUI? Z mojego kompa korzystają też moi rodzice, i zrobiłem im konta, ale przydałoby się, żeby nie musieli wpisywać hasła..

        Polubienie

        1. @Adam
          😉
          No właśnie ten sposób mi nie działa 🙂 Jest taka opcja, zaznaczam ją (nawet jako root, bo inaczej się jakoś nie da), ale ciągle prosi o hasło.

          Dzięki za szybką odpowiedź.

          Polubienie

  2. Przepraszam że taraz, ale jakoś dziwnie że teraz widzę komentarze 😦

    Zawsze możesz zmienić na kdm i sprawdzić, czy u niego też automat nie działa.
    Z logowaniem automatycznym jest jeden problem – jest to automatyczne uruchomienie danego profilu. Co wiąże się z tym, że nawet jak by coś to musiał byś wchodzić na ich pulpit, a później na swój – a to trochę, moim zdaniem, jest kłopotliwe. Mógł byś sprawdzić, czy da się wymusić konto bez hałsa… tzn. puste hasło.

    Polubienie

    1. no no, nie chodziło mi o automatyczne logowanie.
      a właśnie udało się osiągnąć zamierzony efekt z całkowicie usuniętym hasłem. ale z konsoli. przez ustawienia graficzne się nie da jendak.

      jakby ktoś miał problem, to:
      su -c „passwd -d user”

      i gitara.

      Polubienie

  3. Jared Smith informował, iż system plików btrfs nie jest domyślnie dostępny na płytach Live CD. Na DVD ten system plików jest. Aby mieć dostęp do systemu plików btrfs niezbędne doinstalowanie w dystrubucji Live CD paczki btrfs-progs. Nie wiem za bardzo dlaczego nie dorzucili tego domyślnie…

    Polubienie

  4. [blockquote]Btrfs – które nie działa podczas instalacji (podstawowym formatem dysku jest ext4)…[/blockquote]

    Btrfs nie działa z live cd.

    [blockquote]Mam nadzieję, że nie zawiodę się jak na mageia…[/blockquote]

    Masz zamiar napisać co sądzisz o Mageia kiedy wyjdzie finalna wersja? Obecnie używam Fedory z KDE, ale myślę nad tym, żeby zainstalować Mageia kiedy tylko się ukarze.

    Polubienie

  5. Eh, przepraszam za błędy w poprzednim wpisie… Jeżeli jest taka możliwość to proszę go usunąć.

    Btrfs – które nie działa podczas instalacji (podstawowym formatem dysku jest ext4)…

    Btrfs nie działa z live cd.

    Mam nadzieję, że nie zawiodę się jak na mageia…

    Masz zamiar napisać co sądzisz o Mageia kiedy wyjdzie finalna wersja? Obecnie używam Fedory z KDE, ale myślę nad tym, żeby zainstalować Mageia kiedy tylko się ukaże.

    Polubienie

  6. Mam nadzieję, że nie zawiedziesz się na finalnej wersji Mageia, która pojawi się dopiero jutro (01.06.11).
    Na jakiej wersji się zawiodłeś – RC, czy Beta?

    Polubienie

    1. Na aplha i na wersji beta… a co do wydania finalnego, to poczekam na reakcje użytkowników. Ponieważ coś mi się wydaje, że nie tylko ja czekam na finalne wydanie 😉

      Polubienie

  7. Przepraszam za wpadkę ze znacznikami 🙂

    Mam nadzieję, że nie zawiodę się jak na mageia…
    Mam nadzieję, że nie zawiedziesz się na finalnej wersji Mageia, która pojawi się dopiero jutro (01.06.11).

    Polubienie

Skomentuj

