Jako że Arch daje mi możliwość dostosowania sobie tegoż pulpitu, co chce a co nie – np. w Fedora, czy openSuse pewne paczki są zależne od siebie, blokując nam ich skasowanie. W archu mamy tak, że możemy mieć podstawowy system i tyle, a resztę mieć od gnome.

Mi ta koncepcja się podoba, ale powoduje ona masę problemów i błędów. Bo niedoświadczeni użytkownicy zagubią się w tym całym multum paczek i kategorii.

I już mówię od razu, lista na dole to podstawka, jaką ja stosuję i instaluję. W razie potrzeby instaluje tylko chyba 3 programy od KDE, bo resztę mam albo od gnome (prostsze i nie zabiera mi tyle Ramu), albo są to programy które mnie urzekły i przekonały do siebie tym co mają i jakie są.

Oto moja lista dla kde4 w archu:
sudo pacman -S kdeartwork-aurorae kdeartwork-colorschemes kdeartwork-desktopthemes kdeartwork-iconthemes kdeartwork-styles kdebase-dolphin kdebase-kdialog kdebase-kfind kdebase-lib kdebase-plasma kdebase-runtime kdebase-workspace kdegraphics-ksnapshot kdemultimedia-kmix kdepimlibs kdepim-runtime kdeplasma-addons-libs phonon oxygen-gtk polkit-kde qtcurve-gtk2 qtcurve-kde4 gtk-kde4

Jak napisałem jest to podstawowe KDE4. Ale bez jakiś śmieci edukacyjnych, gier, pierdów od KDE do ustawień ekranu, mówienia. Nie instaluje też programów użytkowych od KDE, czyli: do muzyki, filmów i grafiki. Dlaczego? Bo mi nie podchodzą i są… hmmm… no mało mi odpowiadają. Kmail, gwenview, czy kaffeine – to programy mi zbędne i zajmujące mi miejsce na dysku i zaśmiecające mi menu. Używam innych programów i zamienników, które mi podchodzą lepiej, mają takie opcje jakie ja chce aby dany program miał i tyle. Jeśli ktoś ma ale, nie do mnie. Ja mam takie zdanie na ten temat 🙂

Nie oznacza to, że nie trawię czy nie lubię KDE. Nie napisałem tego, po prostu używam go jako pulpitu, ale nie używam programów które ma KDE.

A tu bonus, który instaluje jak programy od gnome nie radzą sobie:

sudo pacman -S kdegraphics-gwenview kdenetwork-kget kdeutils-ark

I nie wiem czy muszą wspominać o pakietach PL:
sudo pacman -S kde-l10n-pl

I tak wygląda KDE4 u mnie w Archu. Bez tego co posiada KDE4 jako programów i innego mało potrzebnego syfu. wiele innych programów działa lepiej i ma opcje, które mi podchodzą bardziej.
Nie mam też zamiaru brać udziału w dyskusji na temat mojego zdania na temat KDE4, bo to do niczego nie będzie prowadzić. Tak wygląda u mnie KDE4 i raczej się to nie zmieni… 🙂

I napiszę tylko że do maila używam: claws-mail, komunikator: pidgin, przeglądanie grafiki: gthumb, rss: liferea i read-me, a do przegladania grafiki: viewnior lub gok,a jak by kogoś interesowało to do identi.ca używam gwibber, a do twittera: wtyczki do pidgin. Odnośnie filmów to: vlc i smplayer (mplayer2), ale w większości używam tego drugiego.

I to tyle, na temat kde4 i tego na co u mnie składa się na to środowisko graficzne.
Nie mam zamiaru nikogo przekonywać że to co ja instaluje jest dobre, jak napisałem to moja instalacja kde4 🙂 Twoja może być bardziej obszerniejsza 🙂

ps.
Na archu mam zainstalowane jeszcze: lxde i gnome3 (gnome-shell).

6 myśli na temat “kde4 podstawka

    1. Normalnie: normalne katalogowanie i wywalanie zdjęć np. z aparatu to gtumb, a do przeglądania gołym pup, czy pojedynczych zdjęć to viewnior 🙂

      Polubienie

  1. Dzięki za opis. Dzis pojawiło się KDE 4.7.1 i po aktualizacji do niego system gorzej mi się tnie. Widocznie mój laptop nie lubi KDE 🙂 Zainstalowałem te pakiety co u Ciebie i nadal to samo. Mimo nowszej wersji KDE i tych pakietów co Ty masz zainstalowane. Motywy nadal nie działają jak i widok katalogu. Dobrze że Linux to taki piękny system gdzie mam wybór 🙂 I mam możliwość zmiany na inne środowisko graficzne. Gdzie dla porównania w windowsie mogę sobię zmienić tylko wygląd na jakiś zestaw AlienWare.

    …A przepraszam jest na windows też KDE.

    Polubienie

    1. Nawet nie zauważyłem, że dzisiaj wskoczyła nowa wersja nie siedzę za bardzo w kde.
      Co do theme, jak napisałem u mnie to działa, choć muszą na wszystko najechać myszką 🙂 no ale ja nawet w kde używam compiz – działa dużo lepiej i nie wali tak po procesorze w czasie efektów.
      A co do reszty, to ja bym nadał chmod 777 .kde4 i zobaczył co się stanie, po zalogowaniu 🙂
      Przejrzyj też wszystkie ustawienia w KDE i panelu kde, jak i pulpicie – wszystkie.

      W innym przypadku, nawet nie wiem jak pomóc, choćbym chciał.

      Polubienie

  2. Ja mam na sabayonie wszystko.Nic nie usuwałem,sporo dodałem.Mi nie przeszkadza.I tak / zajmuje 7gb.Co przy win7 jest tyle co kot…Co do progsów taki k3b to wg mnie bdb progs.Krusader-podstawa itd.Jak kolega wyżej zauważył piekne w linuxach jest to,ze możemy sobie zmieniać,zmieniać,zmieniać…

    Polubienie

  3. Zastanawiam się nad instalacją jako drugi system Slackware 13.37. Ponieważ na VirtualBox z Xfce działał swietnie. Widziałem że niektóre osoby mają go z KDE 4.7. Sa nawet gotowe paczki, a nawet wersja KDE 4.8 git. Nie wiem dlaczego ale mam duży respekt do tej dystrybucji no i niby jest ona trochę wzorem dla Archa. W sumie ona kierowana jest na KDE i chyba powinno być dopracowane. Jednak z drugiej strony Patrick nic nie zmienia w oryginalnych pakietach i chyba KDE też będzie względnie czyste jak od twórców. Tyle że te paczki są od uzytkowników , zwolenników dystrybucji Slackware, więc może warto mi jest sprawdzić. Co do tego testowego wydania KDE 4.8 to chyba pozostaje kompilacja bo to jeszcze wersja testowa.

    Polubienie

Skomentuj

