Jeśli by patrzeć na dwa laptopy, z jakimi mam styczność (mój i jeszcze jeden w domu), to mogę powiedzieć że Ubuntu nie miało wiele problemów z utrzymaniem stabilności i normalnym działaniem.

Pierwszy laptop posiada kartę nVidia, drugi ma Intela – a więc dwa odmienne układy (nie sprawdzałem, ale zgaduje ;)).

Odnośnie mojego laptopa….

Pierwsze miesiące – stabilność można by określić mianem: 1/5 – oznacza to, że 1/5 uruchomień (po aktualizacji) wykazywała problemy z compiz lub unity. 

I skłamał był, gdybym nie napisał o resetowaniu się i to dosłownie notorycznym compiz + Unity. Tak to była porażka, bez dwóch zdań.
Ale was zaskoczę, ponieważ w odniesieniu do lxde + compiz – Ubuntu działało całkiem sprawie i tylko czasami pojawił się problem z resetem compiz, ale można było sprawnie pracować, czy działać na Ubuntu.

Może nie ma to nic wspólnego ze stabilnością, ale denerwujące były wycieki pamięci, które mocno biły w procesor (wspominałem o tym na blogu) – chodzi o compiz + uruchomione Unity.

Odnośnie drugiego laptopa, to pracował on na Ubuntu 11.04 i… nie uświadczyłem żadnych problemów odnośnie: zawieszania, resetowania się compiz, błędów. Do jednego mogłem się przyczepić, to: wolniejsze działanie niż na podobnych parametrach procesora i RAMu, niż analogicznie u mnie w okresie po wydaniu stabilnej wersji.

Drugi okres, to już (nadal piszę o swoim laptopie) poprawa sytuacji na minus. Tak, wiem napisałem poprawa – ale tak to można określić, było raz gorzej. Błędy compiz, nie uruchomienie się Unity, nawet lxde, czy ogólnie lightdm – no to czasami nawet nie wchodziłem przez kilka dni na Ubuntu, aby zrobić aktualizacji – bo po prostu się nie dało tego zrobić w normalny sposób. Wszystko zaczęło się zmieniać 2 miesiące przed wydaniem. To właśnie wtedy Unity dostało masę poprawek, rozpoczęto też usprawnianie compiz i innych rzeczy. Po aktualizacjach – stabilność się poprawiła.

Aktualizacja na drugim laptopie do wersji 11.10. I tu muszę napisać, że z własnego doświadczenia wiem, że jeśli już mam Ubuntu ustawione, nie robię aktualizacji automatycznej – ale wykonuję ją synaptic-em.

Problem pojawił się z sterownikami do grafiki, ale po 2 godzinach i 30 minutach – sprawa była załatwiona. Drugi laptop z Ubuntu 11.10 dev ruszył. Był aktualizowany raz na 2 do 3 tygodni. I co zabawne, po każdej aktualizacji działał on lepiej. Kolejnym zaskoczeniem może być samo to, że nie występowały tam problemy z Unity, z compiz – czy innymi elementami Ubuntu. System po prostu działał i tyle.

Odnośnie mojego Ubuntu, pojawiały się czasami błędy a reset compiz to było jak błahostka.

Co mogę powiedzieć po prawie 2 miesiącach działania wersji dev na jednym z laptopów. Nie wiele błędów, jak już to sporadyczne i do rozwiązania w 20 minut.

Co do mojego laptopa, to mam kilka zastrzeżeń, ale są one drobne – więc nie rzutują one na wgląd w działanie wersji finalnej. System po prostu działa i tyle.

Jeśli chodzi o poprzednią wersję, to patrząc na problemy na moim laptopie, a na drugi laptop – to jak niebo i ziemia. Po prostu nie ma porównania. Tam system działa dość sprawnie, zaś u mnie coś tam nie zagrało jak powinno i pojawiały się błędy.

Co do stabilności i obecnego stanu systemu: działa stabilnie, dobrze i ani razu nie zaobserwowałem jakichkolwiek problemów.
Jednak jest jeden feler, taki mały: jak wcześniej na lxde + compiz wiatrak przestawał się kręcić momentami i tylko na chwilę się wkręcał i cichł – tak teraz pracuje cały czas.  Nie wiem z czego to wynika, ale już pojawiły się jakieś poprawki do wydania finalnego 11.10 – więc myślę, że za jakiś czas problem zostanie rozwiązany. Chyba że szybciej jakaś aktualizacja z 12.04 rozwiąże ten problem 😉

A więc, kończąc ten mój wywód o stabilności i porównanie do 11.04. 11.10 działa stabilnie, nie wiesza się, nie zacina, nie przycina – działa dość szybko i sprawnie. Nie zauważyłem żadnych niepokojących błędów, resetowania się compiz lub jego złe działanie. Można rzecz, że Ubuntu 11.10 działa trochę lepiej niż 11.04 – ale tylko trochę.
To tyle na dzisiaj, dobranoc 🙂

3 myśli na temat “Ubuntu 11.10 i stabilność

  1. Niestety, ale u mnie Ubuntu 11.10 działa wolniej, aniżeli 11.04. W ogóle cały czas sie muzyka wiesza czego w wersji 11.04 nie było. Wiem, że mój komputer nie jest super maszyną, ale mimo wszystko nie ma prawa się tak zawieszać.

    Lubię to

  2. U mnie po update z 11.04 do 11.10 kompilator gcc nie chcę linkować pakietów a po za tym przestał działać, a mianowicie włącza się dziwny wygaszacz i tyle!! masakra!

    Lubię to

    1. Jeśli system pozwala na to, wykonaj przesiadkę na starszą wersję, a później normalna aktualizacja 🙂 Czasami to działa…

      Lubię to

Skomentuj

