Premiera Ubuntu 11.10, która na dobrą sprawę dopiero poszerza swój zakres, a wiele osób nadal poznaje nowinki jakie zawiera nowe wydanie systemu od Canonical. To może się okazać, że w przeciągu kilku dni wiele osób może zmienić zdanie na temat Ubuntu.

A wszystko przez fork Ubuntu, które samo jest (lub było – jak kto woli) forkiem. A chodzi o Mint linux…

Co wymyślili twórcy tejże dystrybucji?
Wpadli na pomysł, wdrożenia gnome3 do swojej dystrybucji. Było i jest to nieuniknione, ponieważ Ubuntu już dokonało przesiadki, a pliki w systemie odnośnie gnome2 konfliktują z tak samo nazwanymi plikami od paczek i elementów gnome3. Ale twórcy Mint-a postanowili, że nie mają zamiaru rezygnować z gnome2!

A to oznacza, że mint będzie posiadał i gnome2 i gnome3 obok siebie – tak wynika ze źródła.
Inna sprawa, że osoby odpowiedzialne za Mint-a wspomagają projekt użytkowników Archa, który ma na calu nie pozwolić umrzeć gnome2. Czyli bardzo możliwe, że to właśnie w ten sposób może odbyć się jednoczesne posiadanie i gnome3, i gnome2 🙂

Jeśli miało by to na tym polegać, to Mint w 2012 roku może utrzeć nosa Ubuntu stając się bardziej popularny i pożądany niż Ubuntu. A wszystko na to wskazuje, że może to być możliwe. A powyższe doniesienie wygląda smakowicie dla tych, którym gnome3 i gnome-shell + Unity nie przypadły do gusty.

Czy to by oznaczało, że Canonical obudzi się z ręką w nocniku?

Ubuntu już straciło swój najcenniejszy atut przeciwko innym dystrybucjom, czyli to co od początku przyciągnęło wielu: proste ale nie prostackie gnome2 + duża ilość programów + prostota.
Tylko że obecnie to Mint ma asa w rękawie w postaci: nie porzucania gnome2, działanie na rzecz mate (na które może w każdej chwili się przesiąść), oraz powolne wdrażanie gnome3 – bez obowiązkowej szybkości w dostosowaniu tegoż pulpitu do swojej dystrybucji.

Czy i wam się wydaje, że ktoś w Canonical pomyliło drogi, albo że komuś marzenie o górze pieniędzy pomieszało w głowie, czy że to co było budowane od momentu pojawienia się Ubuntu, od wersji 11.xx zmieniło się na całkiem odmienne idee i założenia, jakie szły za Ubuntu od momentu jego pojawienia się?

I mam nadzieję, że ludzie w Canonical zaczną myśleć, ponieważ może się okazać że Ubuntu podzieli los Mandriwy, która miała zniknąć z poletka dystrybucji skarcona pazernością i materializmem swoich szefów. Przecież Mandriwa też kiedyś była wielka i miała świetlaną przyszłość, a teraz ledwie kto o niej pamięta, a do tego nie wiadomo jaka jest jej przyszłość po ostatnich wydarzeniach z nią związanych, z czego urodziła się: mageia.

Ale jak to mówią: poczekamy zobaczymy.

Moim zdaniem, jeśli akcja i nagłośnienie użytkowników minta odnośnie gnome2 będą donośne, Ubuntu może zacząć powoli zacząć tracić użytkowników, zamiast ich zdobywać. Ciekawe czy jakaś grupa nie stworzy połączenia Ubuntu + mate = Mabuntu, albo matentu – czy inna nazwa łącząca frazy: mate i ubuntu. W tym roku Canonical wsparło lubuntu, no to w 2012 może czas na mate 😉

7 myśli na temat “Ubuntu z ręką w nocniku?

  1. My uważamy, że tych forków i tak jest za dużo i nie możemy się zdecydować co wybrać! A tak w ogóle to Mint jest nędznym klonem i podróbką Ubuntu i powinno się wprowadzić prawo, zasady i kryteria odnośnie tworzenia klonów.
    Z poważaniem
    Fanboye Ubuntu

    Polubienie

  2. Przepraszam bardzo ale jakiemu prawdziwemu z krwi i kości fanboyowi Ubuntu przyszłoby na myśl używanie czegoś innego niż Ubuntu 😉
    Reputację fanboya trzeba konsekwentnie pielęgnować przez wiele lat co by być PRAWDZIWYM i HARDCOROWYM fanboyem.
    To lata ciężkiej praktyki, wyrzeczeń, a nie jakieś hop siup.

    Wracając do tematu, jak w listopadzie zostanie wydany Linux Mint 12 „Lisa” to się zobaczy co tam deweloperzy zmajstrowali i co z tego wynikło 🙂
    To czy na tym straci Ubuntu a zyska Mint (lub na odwrót) jest nieistotne – ważne jest to żeby zyskał na tym użytkownik.

    Polubienie

    1. >>”To czy na tym straci Ubuntu a zyska Mint (lub na odwrót) jest nieistotne – ważne jest to żeby zyskał na tym użytkownik.”

      Niektórzy zdają się nie zauważać tej oczywistej prawdy, promując tezę, że mi najlepiej wiemy czego potrzeba innym użytkownikom 😦

      Polubienie

  3. A mi tam się ubuntu podoba 🙂
    przesiadłem się z windowsa 7 z ciekawości do linuksa
    ubuntu to moja pierwsza dystrybucja , próbowałem przez chwilkę pulpitu KDE czyli kubuntu ale unity/gnome jest ok.
    Szczerze jako normalny użytkownik ( za takiego się uważam) nie rozumiem jak można chcieć powrotu gnome 2….
    nie wiem po prostu nie rozumiem…
    ja lubię gładkie , miłe dla oka, płynne , zaskakujące, po prostu takie że aż szczena opada na widok…
    a mi osobiście gnome 2 nie dostarcza takich wrażeń…
    przez całe ubuntu 11.04 używałem unity, po zainstalowaniu 11.10 postanowiłem sprawdzić gnome 3 ( a ,że instalacja sprowadza sie do kliknięcia ”instaluj” to tak też zrobiłem)
    i jestem zadowolony 🙂 cieszy oko to gnome , unity mniej… noo dobra dużo mniej 😛

    A co do duplikatów dystrybujci ,w których zmieniony jest jedynie menadżer pakietów , motyw główny to zgadzam sie ze zdaniem:
    „A tak w ogóle to Mint jest nędznym klonem i podróbką Ubuntu i powinno się wprowadzić prawo, zasady i kryteria odnośnie tworzenia klonów.”
    święte słowa 🙂
    to tyle:)

    aha i jeśli mnie ktoś ma za fanboya to nim nie jestem używam ubuntu bo się przyzwycziłem i póki co mi się podoba ta dystrybucja, lecz jeśli będzie ciekawsza opcja do wyboru (jak dla mnie) nie omieszkam pozostawić niesprawdzonej.
    ale się rozpisałem…

    Polubienie

  4. Ci co narzekają na gnome 2 nigdy nie poznali mozliwości konfiguracyjnych tego środowiska, na nim zawsze jestem co najmniej jeden klik do przodu. (co zrobię jestem leniwy)

    Polubienie

Skomentuj

