LXDE i Polska klawiatura (PL)

Jak sobie to ustawiamy?

Zabawne jest to, że tak naprawdę jednym polskie znaki w LXDE działają, a innym nie.

Prostym sposobem jest wymuszenie Polskiej klawiatury od razu przy starcie LXDE🙂

Przechodzimy do edycji pliku:

/etc/xdg/lxsession/LXDE/autostart

Może być nano (terminal), może być gedit – co tam używacie, ważne aby uruchomić program w sudo – czyli i tak przez terminal😉

i dodajemy na samym dole tego co tam już jest:

@setxkbmap -layout "pl"

Zapisujemy i wykonujemy restart komputera lub laptopa.

Po zalogowaniu się, klawiatura powinna już respektować polskie znaki🙂

9 thoughts on “LXDE i Polska klawiatura (PL)

  1. A da się w jakiś sposób w Archu przywrócić , zainstalować pakiet curl bez użycia pacmana i yaourt? Miałem jakieś problemy podczas aktualizacji i został wykasowany ten pakiet, teraz nie działa mi pacman , ani yaourt ponieważ brak bibliteki libcurl😦

    Lubię

  2. Już problem rozwiązany, ale dzięki. Po prostu pobrałem i wypakowałem najnowszy pakiet curl
    tar -xvpf curl-[wersja]-[architektura].pkg.tar.xz -C / –exclude .PKGINFO –exclude .INSTALL

    Lubię

  3. Mam Mint’a i następujący problem. Otóż mam ustawiony język polski, a koryguje mi texty wg słownika angielskiego. Gdy piszę ten text, też wszystkie wyrazy (z wyjątkiem słów „problem” oraz „mi”) mam podkreślone na czerwono. Już kombinowałem na różne sposoby i nic. Masz może jakiś pomysł ?

    Lubię

      • „Opera” czy „Firefox” nie ma znaczenia. Teraz wpisuję odpowiedź akurat na „Operze” i prawie wszystkie słowa podkreślone na czerwono, a poprzednio otworzyłem „mySwiat” pod kontrolą „Firefox’a”. To samo. Ale gdy piszę używając np. LibreOffice, to mam korektę wg słownika polskiego.

        Lubię

        • Nie obraź się ale, zainstaluj sobie w systemie słowniki do sprawdzania pisowni🙂 Jeśli chcesz używać sprawdzania np. w gedit.
          A przy okazji: firefox posiada własny słowni i trzeba go sobie pobrać (jeśli przeglądarka nie używa słownika PL – naciskasz na polu np. mojego bloga, gdzie piszesz komentarze i z menu podręcznego (naciskasz prawym na to pole gdzie piszesz) i wybierasz: Język i tam dajesz (jeśli nie masz Polski) Add dictionaries/dodaj słowni i wtedy zostaniesz przeniesiony na stronę gdzie odnajdujesz język Polish i oznaczasz go do instalacji. Po restarcie Firefox – ustawiasz sobie język Polski, po przez procedurę opisaną powyżej, tylko tym razem w menu: Język/Languages – Polish/Polski.

          Podobnie z Operą, gdzie także trzeba sobie pobrać i zainstalować sprawdzanie pisowni w wersji PL – bo opera nie ma tego w standardzie.
          Google nie jest potworem🙂 http://zakladkarny.com/poradniki/40593-instalacja-slownika-ortograficznego-w-operze.html

          ps.
          Libreoffice także musi mieć dograny własny słownik (spolszczenie, gdzie w tym są słowniki odnośnie pisowni).

          ps2.
          Powyższe porady odnoszą się do wszystkich systemów, nie tylko linux.

          Lubię

  4. Nie obrażam się. Mam 61 lat i obrażanie się mnie już nie dotyczy. Staram się uczyć. A jeśli chodzi o słowniki. Zrobiłem, co kazałeś, w „Operze” właśnie przed chwilą i jak ręką odjął. Wielkie dzięki za poradę. Spróbuję tego samego z „Firefox-em” . Jeśli chodzi np. o „nowy plik” (taki na podręczne notatki), to sprawuje się po polsku bo też chyba miałem problem i to chyba właśnie tam dogrywałem słownik i może wydawało mi się, że jak mam w Systemie poustawiane, to już wszystko gra (?). Jeszcze raz dzięki. To wielka ulga, gdy program zaczyna się zachowywać zgodnie z oczekiwaniami. JTP

    Lubię

  5. dzięki za posta – uratował mi duszę, na linuksie siedzę już od jakiegoś czasu, ale staram się omijać jak mogę „kernelowanie kompila” i inne takie, a tu ta okropna klawiatura… głupio, że nie idzie tego ustawić prze GUI (albo ja jestem za głupi).

    Lubię

Skomentuj

