Przeglądając dzisiaj strony, na które wchodzę rzadko trafiłem na taką o to informację: Arch migrates to SystemD ..and gets a little-bit better Gnome support!

Ale co mi tam z taką informacją, jak źródło powinno być lepszą kopalnia informacji – czy to prawda.
Źródło…
(aby przeczytać dalsze wiadomości – trzeba nacisnąć „Next message:” po przejściu do źródła)

Okazuje się bowiem, że wszystkie osoby odpowiadające deklarują przejście całkowicie na systemd – jako pomysł genialny, wspaniały i cudowny.

Ktoś zaproponował nawet plan…

1) Tell people to migrate to systemd.
2) Make new installations use systemd by default.
3) Stop holding back packages because of systemd. For example: polkit
requires either consolekit or systemd. Drop ck support, use systemd.
This means that most desktop users will need to switch to systemd - but
a server that doesn't even have dbus will (for the time being) keep
working with initscripts.
4) Drop initscripts as soon as udev starts breaking without systemd.
Tłumacząc bez translatora:
1. Powiedzieć ludziom aby migrowali do systemd
2. Nowa instalacja będzie domyślnie korzystać z systemd
3. Zaprzestanie wstrzymywania pakietów systemd. Porzucenie wsparcia dla ck – z powodu użycia systemd.
4. Porzucenie initscripts jak udev PRZESTANIE działać bez systemd
Jeśli gdzieś popełniłem błąd to proszę o zwrócenie mi uwagi w komentarzu.
Późniejsza dyskusja to już plany odnośnie poszczególnych punktów.
Powiem szczerze, nie cieszy mnie to, a nawet napiszę więcej – przewidywałem to od momentu kiedy to twórcy Archa wprowadzili systemd-tools i dlatego też odszedłem od drugiej mojej ulubionej dystrybucji linux.
To było pierwsze ostrzeżenie, że twórcy Archa przygotowują się na przeskok. Pytanie moje było: kiedy?
Po kolejnych dziwnych zagraniach od strony twórców Archa np. wprowadzenie podpisów twórców paczek i samych paczek, czy zmian w samych katalogach Archa – to był drugi sygnał odnośnie tego, że Arch linux zmierza w dziwną stronę. Stronę, która nie będzie już taka dobra dla użytkowników, który lubili sobie grzebać w systemie.
Ale jak widać po dyskusji i planach – Arch linux i przejście na systemd, przy jednoczesnym porzuceniu obecnego stanu rzeczy odnośnie ładownia systemu (rc.conf i innych plików) – jest nieuniknione. 
Czas przyzwyczajać się do tego, że Arch po migracji nie będzie tą samą dystrybucją jaką był kiedyś – to będzie całkiem inny twór, choć w przybliżeniu tylko przypominający stary dobry system dla zaawansowanych, który po poznaniu wydawał się prosty i banalny w swojej prostocie. 
Chyba jestem za stary na to, aby pogodzić się z tym, że systemd zastąpi rc.conf, które w moim przekonaniu było genialny na Archu i było jego zaletą. 
Ciekawi mnie reakcja użytkowników na plany z systemd w Archu – przyciągnie to nowych, a może Arch tylko na tym straci?
Przekonamy się o tym za pewne za jakiś czas, kiedy migracja się rozpocznie na dobre i Arch całkiem przeskoczy na systemd.
Jedna myśl na temat “Arch linux migruje na systemd

Skomentuj

