Będzie to tylko moje zdanie i proszę nie sądzić mnie za moje myśli, każdy ma prawo do myślenia jak chce 🙂

Po prostu uważam, że ekosystem linux w pewnym sensie się zatrzymał pod względem nowych idei, pomysłów, projektów, programów.

Pamiętam jak dzisiaj, jak natknąłem się na program umplayer, którego ostatnia wersja pojawiła się w 2011 roku. Ale to jeden z wielu projektów, które opisywałem na tym blogu, i które obecnie przestały być rozwijane, dlaczego?

Bo nikt się nimi nie interesował, a może wsparcie było za małe, a może to wina drogi jaką podąża linux: gry, rozrywka, zabawa, lepsza przystępność do zaczynających z linux?
Tego nie wiem, ale wiem na pewno, że rok temu jak i za pewne w tym, nie pojawi się żaden znaczący projekt czy program, który byłby godny zainteresowania.

Jakie nowe programy potraficie wymienić z roku 2012, które były godne używania, polecenie, zaprezentowania?

W obecnej chwili wiele mówi się o Valve, Unity next, Ubuntu, chmurze. Przy okazji spogląda się na KDE i wersję 5, czy gnome-shell, gdzie wreszcie twórcy zrobili coś, aby pokazać że umieją programować, mowa oczywiście o gnome classic, w które w pewien sposób nawiązuje do gnome2. Co jest w tym wszystkim tragiczne, że o xfce i jego nowym wydaniu nie nie słychać, do tego plany jakie założyły sobie osoby dłubiące w zfce 4.12 przesunęły jego pojawienie się do konkretnie określonego terminu (http://wiki.xfce.org/releng/4.12/roadmap). Mate w obecnej chwili to najnowsze wydanie 1.6, które u mnie ma kilka błędów niwelujące ten desktop wygodnym w użytkowaniu. Tak samo o cinnamon nie wiele jest słychać, bo tak mnie ciekawi: co jeszcze twórcy mint mogą wymyślić, kiedy całość opiera się o API gnome 3?

Zauważyłem też, że wiele blogów czy stron pisze nie o nowościach, ale o kolejnych wersjach tego co już się pojawiło, jest rozwijane i ma wsparcie społeczności czy z zewnątrz.

Tylko czy i wam się nie wydaje, że linux kiedyś był bardziej niezależny, a obecnie zbyt wiele zależy od zewnętrznych firm?
Może też być tak, że to nie linux, a społeczność się zmienia. Społeczność która wyrasta z pewnych rzeczy, do tego osoby zaczynające z linux są przyzwyczajone do prostoty i systemów tak prostych, że idiota by je potrafił obsługiwać?

Jedna myśl na temat “Kryzys w świecie linux?

  1. Może to i lepiej, że na razie trochę spokoju. Ostatnio musiałem zainstalować sobie Mint’a 14 XFCE. Wierzgnął mi ten poprzedni, jeszcze z GNOME’m i stanąłem na rozdrożu, jak jaka sierota. Pono GNOME już nie ma. Trudno. ściągnąłem XFCE i KDE. Puszczam sobie jako live i… wybieram XFCE. Nie potrzebuję kompa do wyglądania, tylko do roboty. Zatem im mniej mam zawirowań na międzymordziu, tym łatwiej mi się połapać. Myślę, że Linux może wyjść na prostą, gdy zaczną na niego robić programy dla studentów politechnicznych, których nie stać na profesjonalne programy potrzebne takim studentom. Wystarczy, że będą tańsze i równie użyteczne, a wielu studentów powinno przejść na Linuxa. Podobnie może być z programami księgowymi. Kiedyś takie programy o jedną trzecią taniej proponował LeftHand. Ale zdaje się, że ostatnio takie programy kosztują tyle samo u nich zarówno na Windows jak na Linux’a. Zdaje się , że niegdyś Politechnika Łódzka udostępniała swoje komputery z Linuxem swoim studentom, ale co studentom po takim Linuxie, skoro mogli sobie tylko pocztę sprawdzić, albo poćwiczyć kilka komend linuxowych i na tym koniec. Dla mnie ważne jest aby pulpit nie zżerał całej pamięci i aby komp był w miarę szybki. XFCE jest estetyczne i praktyczne. I to jest dobre. GNOME niby miał więcej możliwości przystosowania do poczucia estetyki właściciela, ale też stale coś tam było nie tak. Jak tło miałaem w jednych przypadkach idealne, to znów texty mi znikały w tym tle,, a znów jak poprawiłem texty, to po zmianie programu w innym programie było na odwrót. XFCE nie daje wprawdzie takich możliwości, ale za to mam święty spokój. I o to chodzi.

    Lubię to

Skomentuj

