Jeśli chodzi o wersje beta środowiska graficznego KDE to mam dziwne doświadczenia.

Z jednej strony któraś wersja beta działa naprawdę fajnie, zaś pozostałe (kolejne lub wcześniejsze) są słabe (czyt. zamulają).

Kolejna sprawa to numerek. Jeśli widzę przyszłą wersję to myślę sobie, że zawiera ona to co zawiera wersja stabilna + nowości, które pojawią się w nowym wydaniu (czyt. ulepszenia, przyspieszenie środowiska, optymalizacja).

Nie od dzisiaj wiadomo, że KDE jest „trochę” opasłe, działa trochę mulasto, do tego ma włączone jakieś indeksowania plików, które nie są mi do szczęścia potrzebne, czy inne bajery, szmery.

Pierwszą betę wydania 4.11, którą zainstalowałem… nie testowałem.

Więc postanowiłem sprawdzić sobie drugie wydanie beta.

Pierwszy problem, na który natrafiłem to fakt, że menadżer okien kwin ma w zależnościach mesa 9.1.3.
A że ja mam zainstalowane 9.1.1 bo lepiej działa w grach uruchamianych przy użyciu wine, porzuciłem instalację kwin.
Przecież compiz, czy openbox powinien pociągnąć obramowanie okien i możliwość nimi przesuwania.

Oczywiście o gles mogłem pomarzyć, bo tej paczki Canonical nie przygotowuje dla wersji testowych KDE… szkoda.

Samo KDE 4.11 beta 2 działa tak jak wersja 4.10, czyli szału nie ma.
Skoku przyspieszenie nie zauważyłem gołym okiem, jak i samo działanie jest dość normalne, jak na KDE.

Jedyne co mnie zdziwiło to fakt, że mając uruchomione to co na lxde, przy uruchomieniu Dolphina (menadżer plików w KDE, jakby ktoś nie kojarzył), jego uruchomienie trwało… 12 sek.
Nie wiem, co było przeliczane, zliczane, czy obliczane… wiadome jest, że uruchomienie menadżera plików od KDE w wersji 4.11 beta 2 trwało masakrycznie długo. Ale to nic, ponieważ, chrome (google) przy dłuższym posiedzeniu zaczyna lekko mulić w działaniu.
Nawet po wyłączeniu wszystkich programów i przy pozostawieniu chrome z 6 kartami, Dalphin ładuje się z widocznym gołym okiem… opóźnieniem.

Po dłuższej sesji z KDE 4. 11 beta 2 stwierdziłem, że dłużej nie dam rady siedzieć na pulpicie, który ma problemy z optymalizacją.

Moim zdaniem KDE potrzebuje optymalizacji, ponieważ nowe rzeczy, czy przesiadki z czegoś na coś to dla KDE kolejna porcja kodu, śmieci i wdrażania, które dopiero w późniejszych wydaniach jest optymalizowane. A im późniejsze wydanie to kolejna wersja… i koło się zamyka.
Mam nadzieję, że KDE 5 będzie… dobre 🙂

Nie wiem dlaczego, ale przy otwartych 50 kartach w chrome + smplayer z włączoną muzyką + pidgin + claws mail + liferea + gra i lxde działa sprawnie i bez problemów.
Drugie wydanie beta KDE 4.11 przy połowie tego co wymieniłem linijkę wyżej muli się, zwalnia i potrafi niektóre rzeczy pokazywać (czyt. uruchamiać) z widocznym przeskokiem czasowym.

W moim odczuciu takie xfce, czy lxde nadal pozostaje demonem prędkości jeśli chodzi o działanie w porównaniu do KDE.

Liczyłem, że QML przyspieszy KDE, a tu się okazuje, że… ja tego przyspieszenie nie zauważyłem.

Zobaczę, czy wersja finalna będzie lepsza, czy też nie będzie godna uwagi i czy przekona mnie do przesiadki z LXDE.

 

Ps.
KDE 4.11 beta 2 było testowane z wykorzystaniu openbox jako menadżera okien.

2 myśli na temat “Ubuntu (13.10) : kde 4.11 beta 2 – co to kurna jest?

  1. Człowieku, KDE4 to jedno z najlepszych środowisk o ile nie najlepsze, bardzo stabilne i konfigurowalne. Nie testowałem bety, ale korzystałem ze stabilnej wersji 4.10.5 a teraz używam 4.10.95 i sobie chwalę. Na moim podstarzałym laptopie z Core 2 Duo 2,4Ghz i zintegrowanej grafice GMA4500MHZ, 4GB DDR3 to środowisko działa szybko i płynie i zużywa nie wiele zasobów ok 400MB a mam kilka widżetów na pulpicie, nic się nie psuje i nie zamula, menedżer uruchamia się bardzo szybko, tak samo inne programy. Dodam, że ostatnie stabilne wydanie jest bardzo dobrze zoptymalizowane i działa rewelacyjnie, polecam.

    Polubienie

  2. Zgadzam się z przedmówcą. KDE to bardzo dobre środowisko. Korzystanie z wersji beta ma swoją cenę. Indeksowanie można wyłączyć. Co do opasłości, nie mam pojęcia o co chodzi. KDE SC to pokaźny zestaw aplikacji, nikt nie każe korzystać ze wszystkiego.

    Polubienie

Skomentuj

