ArchBang, Bridge Linux, czy pobierany przez mnie właśnie teraz Antergos (wątpię, aby ta dystrybucja była inna niż na przykład ArchBang w konstrukcji) to nic innego jak… Arch z Pulpitem i tyle.
Jakie było moje zdziwienie, kiedy okazało się, że prawie każda dystrybucja – tak inna, tak odmienna, tak lepsza i fajniejsza niż oryginał – nie potrafi się uruchomić (wgrywanie na kartę przy pomocy unetbootin).
ŻADNA z powyższych dystrybucji nie wyróżnia się na tle Archa.

Dlaczego?
BO TO CZYSTY ARCH z pulpitem. Praktycznie żaden twórca/twórcy z powyżej wymienionych dystrybucji, nie pokusił się o… poprawienie błędu Archa w kontekście wgrywania go przy pomocy unetbootin.
Co więcej… twórcy Archa podali rozwiązanie tego problemu. Rozwiązanie, które w przypadku Bridge Linux poskutkowało błędem Xów i nie uruchomieniem pulpitu. Nie chciało mi się żonglować poprzednimi dystrybucjami, aby sprawdzić, czy dany system uruchomi się czy nie, bo nie o to mi chodziło.

Myślałem, że pobierając KLONA Archa otrzymam coś innego, zmodyfikowanego, ulepszonego… a otrzymałem, Archa z pulpitem.
I nie czepiał bym się, ale nie po to pobieram inaczej nazywającą się dystrybucję, opartą o inną dystrybucje, aby otrzymać DOKŁADNIE TO SAMO (czyt. podstawkę – bez modyfikacji, ulepszeń, czy poprawek), tylko z tą różnią, że tu mam pulpit, a podstawka go nie ma.

Jedynie twórcy manjaro pokusili się o to, aby ich dystrybucji, która mimo wszystko bazuje nie formalnie na archu, potrafiła się:
a) uruchomić się bez przeszkód (nie trzeba niczego modyfikować w plikach)
b) działać bez problemów jako obraz live

Pod koniec dnia miałem już dość… dystrybucji opartych o archa (trochę to dziwnie brzmi, kiedy wiem, że te dystrybucje nie są oparte o Archa, to po prostu czysty arch tylko z dodatkowym balastem), archa, zabawy z modyfikacją plików, czy próbą zainstalowania czegokolwiek na próbę w manjaro co skończyło się informacją o nie zgodności certyfikatów czy innymi pierdami… miałem tego dość.

Kiedyś, kiedy to miałem mniej lat bawiło mnie grzebanie w dystrybucji, poznawanie poleceń, czy konfigurowanie pewnych elementów systemu. Bawiło mnie też instalowanie Archa i konfigurowanie go już na samym początku.
Teraz jest to dla mnie tylko zapychanie i strata czasu, który mógłbym wykorzystać na coś innego lub w inny sposób. Z wiekiem nie stałem się leniwszy, ale praktyczniejszy.

Moje pytanie jest w takim razie takie:
Po co pojawiają się dystrybucje oparte o Archa + pulpit, z jakimiś tam skryptami instalacyjnymi, kiedy to nic innego jak Arch, bez modyfikacji, ulepszeń, czy innych rozwiązań?
Rozumiem, że znajdują się osoby, które nie chcą bawić się w polecenia w Archu, ale co ma zrobić osoba, która musi bawić się w modyfikowanie plików na karcie pamięci, aby… uruchomić daną dystrybucję?

Moim skromnym zdaniem, jeśli chcesz mieć archa to:
1. wypal dany obraz na płycie DVD czy CD – 1zł cię nie zbawi
2. przygotuj sobie ściągawkę z instalacji Archa
3. wykonaj instalację ręcznie, bez bawienia się w pulpity, czy jakieś skrypty instalacyjne na klonach
4. jeśli nie chcesz się bawić w punkty powyżej, wybierz manjaro linux i przerób je sobie na archa (robi się to w dość prosty sposób podmiany repo  i wykonaniu aktualizacji kilku paczek, oczywiście jeśli nie pojawia się błąd certyfikatów)

 

2 myśli na temat “nie – ArchBang, Bridge Linux, Antergos, tak – manjaro linux

  1. Bridge Linux jest świetnym forkiem Archa, skłania się do jego prawdziwych korzeni – minimalizmu, nowoczesności i elegancji. Nie jest taką kobyłą jak Manjaro, a przerobienie go do zwykłego Archa to kwestia usunięcia jednego pliku i aktualizacji systemu. Co prawda niektóre mechanizmy sprawiają że jest systemem dla średnio zaawansowanych, jednak Polskie Wsparcie Bridge Linux Polska pracuje nad „przyjazną” wersją Bridge Linux Mate – po więcej informacji zapraszam na bridgelinux.pl.

    Lubię to

Skomentuj

