Nie siedzę na Windows, bo to zły system. Nie siedzę na nim, bo brakuje mi na nim kilku (jak nie wielu) rzeczy, które ma linux, a raczej ma prawie każdy pulpit na systemie linux.

1. Panel
Może to zabawne, ale dla mnie panel na komputerze to miejsce gdzie mieszczą się te elementy, które dają mi pewien obraz sytuacji: co jest otwarte, do czego mam szybki dostęp (zakotwiczone ikonki), co działa mi w tle (tray), jakie są parametry komputera (użycie CPU/rdzeni i sieci), i oczywiście… która jest godzina i jaki dzisiaj jest dzień. Ważne jest też to, abym mógł sobie dany panel ustawić jak chce (pozycje), elementy na nim, oraz to jaki on jest wielki, np. w px.

Czy Windows 8 pozwala mi na to, co wymieniłem powyżej?

Np. nie mogę zmienić jego wielkości.

Dość dziwną przypadłością panelu w Windows 8 jest fakt, że nie można na nim umieścić niczego po za tym co już na nim jest. Np. chciałbym mieć na panelu element, który pokazuje mi użycie sieci w danej chwili – jest coś takiego w Windows 8, W STANDARDZIE?

ps.
Szukając informacjo o tym, czy może się mylę, znalazłem poradniki… jak zmienić obramowanie okien na cieńsze. I robi się to po przez edycję rejestru – wtf!

2. Brak opcji manewrowania oknem po za obrębem ekranu.
Wiecie co mnie czasami wnerwia w Windows 8?
Okno mi się wysuwa za ekran i… nie mam jak go ściągnąć. Obrazuje ten problem ten wpis na forum – link. Ewidentnie widać, że dane osoby i osoba z problemem nie mają rozwiązania na to, bo ściągnąć okna wychodzące po za obszar pulpitu, bo one NIE POWINNY WYCHODZIĆ po za obszar.
Ale to nic, bo co zrobić KIEDY JA CHCĘ przesunąć dane okno po za obszar ekranu?
Nie ma takiej opcji.
Znalazłem jednak poradnik, jak można to obejść w jakimś tam stopniu, ale… cała procedura jest po to, ABY DANE OKNA ŚCIĄGNĄĆ  na obszar pulpitu, a nie go tam przesunąć – link.

W linux robi się to po przez naciśniecie ATL + LPM i mogę sobie przesunąć okno: gdzie chce i jak chce po za obszar ekranu. Mogę to okno przesunąć, że tylko pasek dekoracji okna będzie widoczny,a później przesunąć to okna na pulpit… Mogę? Mogę 🙂

3. Brak opcji: Zawsze na wierzchu.
To kolejna rzecz, której mi brakuje w Windows od… samego początku jego istnienia. Opcja może nie przez wszystkich wykorzystywana w Linux, ale obecna i w wielu przypadkach bardzo przydatna.

Takie rzeczy tylko w linux:
Przykład: piszecie ze znajomym, któremu chcecie wysłać 5 plików w różnych miejscach na dysku i z samego pulpitu. Zaznaczacie sobie okno komunikatora opcją: „Na wierzchu” i otwieracie co chcę, a okno rozmowy pozostaje  cały czas na wierzchu, żadne inne okno nie zakrywa wam tego okna, co pozwala wam bardzo szybko – znaleźć pliki i je przesłać, bez wywołania co jakiś czas okna rozmowy, bo znajomy coś napisał.

4. Klikanie, klikanie, klikanie.
Otwarte okno komunikatora, przeglądarki, dokumentu tekstowego. Wszystko nachodzi na siebie. W windows aby odpisać muszę kliknąć na okno rozmowy, aby przeglądać stronę – muszę na nią kliknąć, aby przejrzeć plik tekstowy, który mi ktoś przesłał… muszę na niego kliknąć.
Jeśli ktoś twierdzi, że to jest wygodne, to chyba nie wie czym jest wygoda.

Wygoda to fakt, że pisząc z kimś, przesuwam (po prostu – przesuwam) kursor myszki nad okno dokumentu i sobie go przewijam – BEZ KLIKANIA. Nie znika mi w ten sposób możliwość: czytania i pisania z kimś. Przy okazji mogę sobie przeglądać to, co jest w przeglądarce – BEZ KLIKANIA.
To jest wygoda… wygoda, którą posiada linux 🙂

5. Zagramy w karty?
Czy nie denerwuje was to, że w Windows, aby skopiować plik z jednego katalogu do drugiego musimy otwierać dwa okna, które zajmują pewną przestrzeń? Jeśli ktoś się przyzwyczai do kart w menadżerze plików w linux, bardzo trudno będzie mu, po przeskoczeniu na Windows, zrozumieć idee otwierania wielu okien z plikami czy katalogami.

6. Wygląd to nie wszystko, ale każdy chce mieć ładne.
Nie liczy się wygląd, liczy się funkcjonalność. Nie zgodzę się z tym, bo kiedy już przyzwyczaimy się do funkcji, to zaczniemy poszukiwać opcji, aby to na co patrzymy było… piękniejsze.
Czy jakikolwiek Windows pozwalał na drastyczną zmianę wyglądu obramowania okien, prezentowania się panelu i samych okien? Od Windows XP każdy z systemów Windows miał dwa wyglądy: ładny i prosty, ale bez fajerwerków. Każdorazowa ingerencja w tą listę np. znaleźliśmy inne wyglądy i chcemy je dodać do systemu oznaczała: złamanie licencji systemu Windows (przeczytajcie ją sobie, a dowiecie się: co możecie robić z tym systemem, a co nie).

W linux jak mi się wygląd nie podoba, to sobie go zmieniam. A jak mam wiedzę, to mogę sobie takowy wygląd sam zmodyfikować 🙂

Wszystkie wymienione elementy sprawiają, że nie mam ochoty siedzieć na Windows 8. Wiele rzeczy, które występują w systemie linux prawie od początku pojawienia się pulpitów w nim, jest tam nadal, a w niektórych przypadkach jest nawet rozwijana np. KDE i możliwość otwierania okien na jednej belce (okna tworzą karty na belce, między którymi możemy się przełączać).

Ciągłe klikanie, aby coś zrobić; jakaś głupia wstążka aby operować plikami, brak możliwości zmiany całkowicie wyglądu systemu, bez łamania licencji (grzebania w rejestrze), brak kilku opcji związanych z oknami, brak opcji lub możliwości dodania do panelu elementów, które wspomagają wygodę (bez używania żadnych programów, to powinno być w standardzie)…

Niech nikt nie odbiera powyższego tekstu jako ataku na system Windows 8 czy inne wersji z rodziny Windows.
Ja po prostu przyzwyczaiłem się do pewnych elementów w systemie linux/pulpitów, które sprawiają że nie mam ochoty siedzieć na Windows, jeśli mam alternatywę, która jest wygodniejsza i lepsza.

Nie chcę też nikogo przekonywać do systemy linux. Każdy z nas oczekuje czegoś innego od systemu 🙂 Jednemu starcza to co ma, a inny będzie oczekiwał więcej.

Ważne jest też to, aby dany system i dany pulpit wykorzystywać na 100%. Jeśli ktoś tego nie robi, to jak może powiedzieć, że coś jest lepsze, kiedy nie zna 30% tego co oferuje mu dany pulpit np. w systemie linux?

Jeśli uważasz, że starcza ci to co oferuje ci Windows, to twoja decyzja, a nie moja i jest super 🙂

Skomentuj

