Enlightenment to jeden z najbardziej nie docenianych pulpitów na system linux. Nie wiele się o nim mówi, nie wiele się pisze i rzadko się o nim wspomina. Bardzo mało dystrybucji ma E17 (choć obecnie powinienem pisać już E18) jako alternatywę do pulpitu podstawowego na płytach czy obrazach.

1.7.9
(nie działająca lista programów – błąd został naprawiony)

Powód jest jeden: twórcy nie dbają o rozgłos, ani o PR ponieważ ich twór broni się sam.

Najnowsze wydanie przynosi kilka zmian względem E17. Tak naprawdę to nie wiem, czy poprzednie wersje oznaczone numerkami np. 1.7.7, to E17 wydanie 7, czy może już wersja rozwojowa E18.
Pierwszą zmianą jest wpakowanie do jednej paczki/pliku elementów na których opiera się EFL. Poprawiono działanie na wayland. Czy nowy wygląd dla Elementary. Zmian jest więcej, ale wspomniałem tylko o tych znaczących.

1.7.9.2
(Jak widać, pulpit ma problemy z odświeżaniem okna aplikacji GTK2 i GTK3)

Nie przetestowałem jeszcze nowej wersji, bo nie jest ona dostępna w repo (czyt. launchpad).

Na obecną chwilę E17.x ma koszmarne theme, które w żaden sposób mi się nie podoba.
W testowanej wersji 1.7.9 nie działa kilka rzeczy, np. brak listy programów w IBar, podobnie jest z listą (a raczej jej brakiem) programów w Ulubionych, które się nie dodają. (zainstalowałem E17 z innego repo i tam to działa)
Nadal nie można rozciągać elementów na panelu, co skutkuje tym, że zegarem z długą datą pokazuje mi tylko: czw,… – bo tyle wystarcza godzinie i minutom, aby być widocznym.
Innym mankamentem jest przestawienie PPM na pulpicie z lewym przyciskiem myszy (LPM to menu główne, środkowy to lista okien na belce, a prawy nie robi nic jeśli nie dodaliśmy żadnego programu do Ulubionych, no chyba że klikniemy na plik czy katalog – nie każdy potrafi się do tego przyzwyczaić.
Jest jeszcze kilka mniejszych czy większych mankamentów, o których nie wspomnę np. zagłębianie się w ustawienia, aby dodać dany element do „pulpitu” i wstawić go np. na panel. (pewne mankamenty występują tylko w powyżej testowanej wersji)

1.7.9.3
(suwak na pulpicie kiedy ustawimy sobie bardzo duże ikony, lub mamy ich na nim za dużo – bardzo fajna rzecz, które brakuje np. w xfce)

To co mi się podoba, to lekkość tego środowiska. Elementy E17 mieszczą się w około 60/70 MB RAMu po starcie i około 100MB przy jego korzystaniu. Najwięcej jednak zabiera z RAMu Xorg, co równoważy zasobożerność.  Temperatura mojego laptopa, czy procesora, bo nie wiem co mierzy dany wskaźnik, nie przekraczała 47 stopni Celsjusza. Wskaźnik użycia procesora też wykazywał praktycznie brak użycia, przy zwykłym poruszaniu się po pulpicie, otwieraniu okien, przeglądaniu stron www bez jakiś skomplikowanych elementów na nich. Wiatrak nie wkręcił się ani razu na wyższe obroty, choć to może wina tego, że nie miałem zbyt wiele otwartego i nie grałem w nic 😉

E17 to nie jest zły pulpit, ale na pewno jest on specyficzny w swoim działaniu, obłożeniu przycisków myszy na pulpicie, czy ustawieniach poszczególnych elementów, panelu, czy zaznaczania okna.

Podoba mi się to, że zamykając okno, które jest wyżej, kursor automatycznie przesuwa mi się na środek okna, które jest niżej. Może komuś przeszkadzać fakt, że najeżdżając myszką na okno staje się ono aktywne, ale nie zostaje „wywleczone” na wierzch. Aby to zrobić, trzeba kliknąć na belkę okna, ponieważ klikanie w obszar okna nic nie daje. Oczywiście może to sobie zmienić w ustawieniach, no ale nie każdemu przypadnie to do gustu.

E17 było by dla mnie alternatywą dla xfce, które u mnie pełni rolę drugiego pulpitu zastępczego, ale koszmarne podstawowe theme i pewne elementy na razie nie działające (tylko testowana wersja) sprawiają, że to tylko nowinka. Jednak czekam na finalne wydanie w Ubuntu, czy Debianie, bo poprawione zostało to czy tamto, a pulpit zaczyna wyglądać interesująco.

ps.
Z tego co widziałem w git, to autorzy już dłubią nad wersją 1.8.1.

Skomentuj

