Arch w Nowy Rok, niech ma za swoje

Aby nie wyjść na totalnego laika i łamagę, co to nie zna się na linux…

Rozwiązałem problem z regulacją głośności: zainstalowałem pasystray-git (aur), który pozwolił mi na regulację głośności w aplikacjach qt, przy użyciu głównej regulacji na panelu. Standardowa regulacja w panelu lxpanel (lxde) „wyłączała się” (czyt. ruszanie suwakiem nie dawały efektu, dopiero przejście do pavucontrol pozwało ściszyć dźwięk lub go podnieść) , kiedy słuchałem muzyki przy użyciu np. smplayer.

Kolejny koszmarek Archa – czcionki.
Ni uja nie potrafiłem tego dobrze ustawić. Grzebałem się w pliku konfiguracji, w wiki Archa, i nic. Coś tam się zmieniało, ale było nadal do du#y.
Więc pobrałem plik konfiguracji czcionek od Ubuntu i wrzuciłem do katalogu fontconfig w Archu. I jakoś one teraz wyglądają, choć to co ma fedora, czy Ubuntu to jeszcze trochę nie to. Bo takie chrome dziwnie interpretuje te ustawienia w Ubuntu, a inaczej w Archu. Ale da się żyć🙂

A teraz kilka wniosków po dłuższym przebywaniu z Archem na co dzień.
Nie jest to system taki prosty, ani wygodny jak się to może wydawać, kiedy się zainstaluje pulpit i odpowiednie programy. Nie jeden raz będzie się zaglądać do plików konfiguracyjnych, czy innych miejsc. Ten system to nie Ubuntu, gdzie wprowadzam repo z launchpad, aktualizuję repozytoria, instaluje to co potrzebne i tyle, zapominam o wszystkim.

Trochę denerwuje mnie obowiązek zapisywania listy programów i elementów instalowanych z AUR, aby później dokonać w razie czego aktualizacji. Hmmm…

Denerwuje mnie też to, że twórcy Archa mają gdzieś optymalizację. Bardzo dobrze rozumiem, że Arch to dystrybucja ciągła, ale mimo wszystko… instaluję lxqt i natrafiam na problemy ze zmianą wyglądu, albo jakiś element lxqt ma taki wyciek, że proces dosłownie zaczyna się palić, a pamięć zapychać do tego stopnia, że nic nie działa. Instaluję e19, a tu bum…. błąd. W wiki Archa jest instrukcja instalacji kde3 (nowe wydanie). Chcę sobie zainstalować, bo jest repo… a taki uj, bo repo jest martwe.

I bądź tu mądry i znajdź złoty środek😉

Ale i tak wiele problemów ominąłem, dokonując dowiązać do konta na Ubuntu. Bo dostał bym kociokwiku, gdybym musiał każdy program on nowa ustawiać. Tak ustawienia w obu systemach, w wielu przypadkach się pokrywają. Cieszy mnie, że tworząc dowiązanie pod .wine działają programy .exe (windows), bez instalowania dodatkowych bibliotek.
Dla tych co chcą wiedzieć, to jako pulpitu używam spacefm – lżejszy niż pcmanfm i nie posiada tego błędu, z niewymiarowym zaznaczaniem nazw plików. Oczywiście do operowania plikami – pcmanfm🙂 W AUR znalazłem nawet fork pcmanfm: stuurman. Fork w jednym miejscu lepszy od oryginału, ale w innych to praktycznie to samo.
Zainstalowałem sobie, menulibre, ale tworzenie elementu w menu nie działa tzn. nie dodaje tego elementu do rzeczywistego menu. Jak nie urok, to sranie ;)No i natknąłem się na problem z bbswitch, które potrzebuje do działa jądra w wersji 3.17, a ja już sobie zainstalowałem 3.18, jako ten głupek wsiowy😀

To chyba tyle na dzień dzisiejszy. Jak jeszcze na coś natrafię to napiszę o tym, na razie jakoś sobie radzę🙂
Arch to dobry odpoczynek od Ubuntu, który mimo że prostszy w niektórych miejscach, lepiej dopracowany, i mimo wszystko… pozwalający na większą dozę wolności niż Arch, to jednak za ułożone. Dobrze mi zrobi kilka tygodni w środowisku, gdzie zawsze coś może się posypać, albo trzeba grzebać się w gąszczu plików konfiguracyjnych, aby coś zaczęło działać.

5 thoughts on “Arch w Nowy Rok, niech ma za swoje

  1. Czy warto tracić na to czas, tylko po to, żeby się upewnić, że sprawia same kłopoty?

    A tak nawiasem mówiąc, po co i dla kogo robi się tak niedopracowany system? No i kto go – poza testerami – używa?

    Lubię

    • Nie zgodzę się. System mam zainstalowany chyba od września 2013 i mało kiedy się coś sypie. Drugi mam Ubuntu (tak zainstalowałem dla porównania). Coś się wiesza, jakieś krzaki i różne. Archa zainstalowałem, skonfigurowałem i tyle. Jak coś nie halo to z mojej winy. Ale chwila i po kłopocie. Nie jestem żadnym specjalistą. Używam do neta, filmów i muzyki. Czasami zabawa GIMPem i tyle.

      A o co chodzi z tym zapamiętywaniem zainstalowanych programów z AUR? Przecież chociażby yaourt -Syua aktualizuje wszystko (oficjalne paczki i AUR).

      Też używam spacefm ale tylko do plików. Mam Openboxa i na pulpicie mam tylko tint2 jako panel, conky i nitrogen, który ustawia tapetę. Menu to obmenu-generator. To chyba się nazywa dynamiczne menu (samo się uzupełnia przy instalowaniu nowych programów).

      Co do czcionek to nie wiem… Jakoś do swoich nic nie mam. A może nie widzę jakie są brzydkie😉

      Sterowanie głośnością – volumeicon (system dźwięku ALSA) działa jak należy.

      Kernel możesz cofnąć do 3.17.6-1 (pacman -Syuu) bo na razie ten jest w repo (nie w testing).

      Lubię

      • Polecenie sobie sprawdzę (yaourt -Syua), obmenu-generator raczej nie zadziała, bo chodzi mi o lxpanel, a nie o menu w openbox – chyba, że to jest kompatybilne.
        I nie mogę używać czegoś co działa z alsa, bo używam pulseaudio z powodu skype, który wymaga paczki lib32-libpulse.
        To nie jest pierwsze podejście Archa, więc jak coś mi nie działa lub z czymś sobie nie radzę, nie oznacza to, że nie znajdę rozwiązania lub go już nie znalazłem🙂
        Dzięki za porady.

        Lubię

  2. Arch dlatego nie jest konfigurowany, ponieważ instaluje pakiety waniliowe. Taki KDE w Archu nie jest taki sam jak w openSUSE gdzie zrobili dodatkowe łatki, w Archu pakiety są waniliowe coś jak w Slackware. Do tego zawsze najnowsze pakiety, ciężko by było to pogodzić ze swoimi poprawkami od developerów tej dystrybucji. Zresztą czy to by miało sens, skoro Arch jest skierowany do innej grupy ludzi, niż tych z Ubuntu?

    Lubię

Skomentuj

