Winny Arch

Arch i Wine. Wine i Arch. Gry i Arch. Arch i gry.

Te mieszanki na Archu są tak dopasowane i zgrane, jak polityk prawicowy i lewicowy, czy skin i punkówa.

Już kilka lat temu zauważyłem, że Arch ma cholerne problemy z grami i ich nagrywaniem. Nagrałem nawet filmik, gdzie porównywałem Archa i Ubuntu, na tej samej wersji programu do nagrywania i tej samej wersji grze. Arch wypadał w tym zestawieniu jak, co tu dużo pisać, kupa.
Tak, wiem… twórcy Archa nie stosują łatek i patchy.
Ale za przeproszeniem: Co mnie to obchodzi.

Najpierw męczę się z wine, bo działa tylko i wyłącznie na alsa. Szukam rozwiązania, bo dźwięk jest zepsuty. Znajduję – to już sukces. Uruchamiam grę, włączam nagrywanie. Ale najpierw robię nagranie testowe. I co, i lipa. Głośność mikrofonu w obs-studio na max, więc regulacja systemowa – przechodzę do niej, przesuwam suwak i… rypie głośność mikrofonu. Żadne ustawienia nie działają. Robię restart systemu, to samo. Kasuje plik ustawień regulacji głośności i obs-studio. Loguję się ponownie. Działa, ale jest trochę za cicho. To nic, w programie do obróbki filmów sobie to poprawię. W między czasie stwierdzam, że uruchomię wersję gry na linux, a co mi tam. Uruchamiam grę, obs-studio rec włączone. W bitwie zaczynają się działać dziwne rzeczy, bo klatki jak były na poziomie 30, spadają do 13, 11 – co jest. Pod koniec bitwy wszystko wraca do normy z FPS. Kończę bitwę i… kończę nagrywanie. Uruchamiam to co się nagrało. Na początku jest dźwięk, później traci się mikrofon, ale dźwięk z gry jest, później całkiem nie ma dźwięku (większość materiału), a na koniec dźwięk jest.
No kurna mać.

Nie klnę, jestem człowiek spokojny, ale problem z dźwiękiem i kolejna zabawa z grzebaniem się w ustawieniach, tym razem pulseaudio, dobiła mnie kompletnie. Jeszcze nigdy, od kilku lat, nie przekląłem tyle razy, co w ciągu 30 minut.

Tak, wiem. W AUR są różne wersje wine.
I co, kurna, z tego?
Nie mam zamiaru kompilować wine, tylko po to, aby mi zadziałała jakaś jedna gra, w którą zagram sobie od czasu do czasu. Instalując wine, powinno ono działać, a ty lipa. Zabawa z pilikami konfiguracyjnymi Pulseaudio, zabawa z regulacją dźwięku. Już nie wspomnę o błędach w nagraniu.

A może ktoś odważy się napisać, że Arch nie jest do gier?
A do czego jest? Linux to linux, nie ważne jaki. Ma możliwość instalacji gier? Ma. Ma w repo wine, ma. Więc niech będą to elementy, które będą działać, a nie (za przeproszeniem), pierd#ić się.

Na obecną chwilę chyba odpocząłem od Ubuntu na tyle, aby na niego wrócić.
Kolejny raz stwierdzam, że jeśli chodzi o jakieś bardziej zaawansowane rzeczy, jak nagrywanie gier, obróbka filmów, nagrywanie pulpitu, gry pod wine, to arch… jest całkowicie w epoce kamienia łupanego (bez urazy dla jego użytkowników).

ps.
Ja nie wchodzę na linux po to, aby z nim walczyć, ale z niego korzystać w przyjemny i wygodny sposób.

3 thoughts on “Winny Arch

  1. Ja nadal nie mogę zmusić Linuxa do sensownego czasu pracy na baterii… Tak a propos problemów. Thermald, tlp i inne pierdoły nie pomagają. Laptop jest na Ivy Bridge.

    Lubię

    • Odrzucić firefox i chrome, i używać midori lub przeglądarki tekstowej. Używać komunikatora, bez dodatków, a najlepiej tekstowego, czyli w terminalu. Wyłączyć wszystko to co się uruchamia na lżejsze elementy np. nm-applet wyrzucić i ustawić łączenie się z internet poprzez polecenie. Zamienić KDE, gnome-shell, na lxde lub xfce, a najlepiej na openbox + tint2. Wywalić wszystkie programy i procesy, które są zbędne.
      To pozwoli, a raczej powinno, wydłużyć działanie laptopa od 30 min. do nawet godziny lub trochę więcej.

      Lubię

  2. Arch nie jest do gier😉
    Ale masz rację. Gram bardzo rzadko a jednak trafiałem na problemy (a może to problem z wersją WINE?) i jak już coś to korzystam z PlayOnLinux. Jakoś mniej komplikacji.

    A openbox + tint2 to super sprawa😉

    Lubię

Skomentuj

