Arch linux. Używać, czy zostawić?

Nie skasowałem Archa z laptopa. Istnieje koło Ubuntu, Ubuntu i Windows. Jedno Ubuntu to system, który używam bo używam i test KDE Plasma 5; drugie Ubuntu to test Unity8; Widnows, bo był już wgrany i jest oryginalny; a Archa, bo potrzebowałem odskoczni.

Co mogę powiedzieć o Archu po powrocie, oraz kilkudziesięciu tygodniach z nim?
Że nie jest dla każdego. Zdecydowanie nie jest dla każdego.

Najbardziej dobijają mnie multimedia, a dokładniej problemy z dźwiękiem, lub raczej jego regulacją.
Nie wiem od czego to zależy, bo tylko na Arch linux zetknąłem się z czymś takim. Powiadomienie kdenlive, które nie zawiera dźwięku (bo zostało to usunięte w pliku i ustawieniu) – ustawia automatycznie dźwięk na 100%. Uruchomienie kodi (xbmc), brak dźwięku – regulacja dźwięku dla tej aplikacji ustawia się zawsze na poziomie… poniżej 34%, co oznacza wg. wskaźnika głośności: cisza. Nie wspomnę o dziwnych ustawieniach mikrofonu, albo regulacji głośności – pasystray – gdzie głośność możemy wywindować nawet do 400%, albo i więcej!

Dzisiaj zainstalowałem xfce4, chcąc sprawdzić, czy na tym pulpicie regulacja głośności działa podobnie jak w przypadku lxde i pasystray. Okazuje się, że regulacja xfce4-mixer nie wykazuje dziury z brakiem dźwięku po 34%, 0 to brak dźwięku, 5 – to minimalny dźwięk itd. Oczywiście regulacja alsa nie działa, ale po przestawieniu na pulse, wszystko wydaje się być sprawne. Ale dziwne zachowania danych programów, występują. Jedyne co dobre, to to, że ta dziura z brakiem głośności zniknęła.

I nadal nie znam rozwiązania na ten problem z głośnością, może kompilacja paczek pulseaudio bez integracji z systemd? Nie wiem.

Co do Archa, to system specyficzny, nad którym trzeba się pochylić, skupić. Bez tego bardzo szybko się można jedynie zrazić. Na wieloma problemami, trzeba posiedzieć, zrozumieć je i przeanalizować. Wypróbować różne warianty, przeprowadzić różne testy, sprawdzić różne konfiguracje plików konfiguracyjnych.
Ale kiedy się już to zrobi, to Arch jak każdy inny linux, pozwala przeglądać internet, edytować zdjęcia, tworzyć filmiki, grać w gry itd.

A tak po za tym, to jaki inny system wybrać na miejsce archa, który oferował by to samo, ale było pod całkowicie innym szyldem. Nie chodzi mi tutaj o klony, ani o podobną mechanikę, ale o całkiem inną mechaniką, oferującą to samo co Archa. Slackware? Gentoo? Czy inna niezbyt popularna dystrybucja?

4 thoughts on “Arch linux. Używać, czy zostawić?

    • Określiłem tak wersje 8, systemu Windows. Wersja 7, którą testowałem przed pół roku pozytywnie mnie zaskoczyła. 8.1 wprowadziło kilka rzeczy do wersji 8, ale jak widać po reakcji MS, oni sami uznali, że 8 raczej było klapą.

      Lubię

  1. Arch ma jedną przewagę nad innymi dystrybucjami. Że jak już wszystko sobie zrobisz i skonfigurujesz, to będzie to lekkie, bo nie zawiera zbędnych usług/demonów. I łatwo jest nad nim zapanować. Tylko ten przeklęty systemd…

    Lubię

  2. Przez ten systemd, który powodował u mnie restarty systemu przy zamykaniu , musiałem po tylu latach zrezygnować z Archa. Zgłosiłem buga i nikt tego nie naprawił, systemd to taki monolit jak xorg, jeden błąd potrafi napsuć nerwów. Zainstalowałem inny system i problemów z restartami nie mam przy zamykaniu. Niestety Nowe Ubuntu rezygnuje z upstart na rzecz systemd i będe chyba musiał przenieść się na PCLinuxOS, Slackware lub Gentoo do czasu aż nie zmienię sprzętu, ponieważ to są jakieś problemy sprzętowe. Na Archu też miałem problemy z czcionkami i dźwiękiem, które naprawiałem, a po aktualizacjach powracały. Nie wiem jak jest na Manjaro, ale według google trendy bardzo szybko rośnie popularność tej dystrybucji.

    Lubię

Skomentuj

