Linux, czy nie linux?

Siedzę tyle na systemie linux, że nie wiele może mnie na nim zdziwić.
Ale ostatnio trafiłem na dwie dystrybucje, które mnie zaskoczyły. Niby to linux, ale… jakoś tak trochę inny.

Mowa oczywiście o NixOS i Gobolinux.

I już piszę,  że nie przetestowałem (nie zainstalowałem żadnej z powyższych). NixOS wgrałem na kartę pamięci, uruchomiłem i tyle. Bo instalacja… chyba nie mam ochoty się bawić.

Ale dlaczego piszę o tych dystrybucjach?
Bo inaczej podchodzą do całego systemu działania systemu, mimo że to linux.
Chyba każdy słyszał o gentoo, dystrybucji, w której każdą rzecz się kompiluje. Sabayon linux to gentoo, ale z tą różnicą, że ktoś za nas kompiluje dane pakiety, a my je jedynie instalujemy (upraszczając).

W NixOS, mamy pakiety .nix, a do tego inną strukturę katalogów. Co więcej, z „instrukcji obsługi” tej dystrybucji dowiadujemy się, że… po zainstalowaniu pakietu, dokonujemy przebudowania całego systemu. Co więcej, pakiety są… oddzielone od siebie. Innymi słowy, instalując kdenlive znajduje się on całkowicie w osobnym katalogu/miejscu, ze wszystkimi plikami (tak wnioskuję po tym, co przeczytałem). Instalując nową wersję, instaluje się w kolejnym nowym katalogu i tak z każdym programem, a chyba nawet elementem.

W Gobolinux mamy podobnie, z tą różnicą, że nie musimy reinstalować całego systemu, po każdej instalacji, ale i tutaj mamy: inną strukturę katalogów (Programs, Users, System, Files, Mount, Depot), pakiety są instalowane oddzielnie (każdy w osobnym katalogu).

Jak widać, w świecie linux można znaleźć perełki. Jedyny problem to taki, że nixos posiada znaczną bazę pakietów i programów i to w aktualnych wersjach, czego nie można powiedzieć o gobolinux, gdzie wieje… znacznymi brakami.

Nie wypróbowałem żadnej z powyższych dystrybucji. Powód powinien być oczywisty… brak chęci na zagłębianie się w coś, co może powodować błędy, albo mieć problemy ze sprzętem. Jak napisałem, uruchomiłem nixos z pamięci USB, ale instalacji podobna do tej z Archa nie przekonała mnie. Nie wiem, czy chcę przebudowywać cały system, tylko dlatego że zainstalują sobie simutrans. w Gobolinux brak pewnych programów, z których korzystam, więc raczej odpada.

Piszę o tych dystrybucjach, bo może one kogoś zainteresują, jak i też aby pokazać, że świat systemu linux ma różne oblicza🙂

Porównanie dystrybucji (english).

Skomentuj

