Opera (34 – developer) vs Vivaldi-snapshot

O Operze już pisałem, chyba kilka razy.

Ale postanowiłem sprawdzić, jak tam prezentuje się przeglądarka, która kiedyś (bardzo dawno temu) mnie zachwyciła.

Może zachwycać szybkość ładowanych stron internetowych, bo to stoi na wysokim poziomie. Ale dla mnie to nie wszystko. Sporadycznie używam Firefox (dev), nie po to aby się przekonać, co nowego, ale po prostu, jako zamiennik do chrome.

Opera nadal, moim zdaniem, nie domaga funkcjonalnością, której ja oczekuje i do której przyzwyczaiłem się na chrome.

Aby nie było, to Opera nie jest złą przeglądarką, ale obecnie (już nie wspomnę o systemie linux) konkurencja jest na tyle duża, że podstawowe funkcje przestają mieć takie wielkie znaczenie.

Vivaldi testowałem od momentu, kiedy to było możliwe. Jedyne co działało to przeglądanie stron, i kilka opcji. Ale z każdym nowym wydaniem snapshot przybywało opcji, i poprawiano błędy. Zaimplementowano nawet funkcję przełączania się między kartami za pomocą kółka myszki na systemie linux. Tak, Vivaldi ma tę funkcję, ale działała (powtarzam: działała) ona odwrotnie tzn. ruch kółka w górę, przeskok na karty po prawej, ruch w dół, przeskok o kartę na lewo – ale obecnie działa to już normalnie (czyt. odwrotnie). I choć przeglądarka wygląda na pierwszy rzut koszmarnie, to można się do tego przyzwyczaić. Twórcy pragną też w swoim założeniu pozwolić użytkownikowi na dostosowanie sobie programu do swoich preferencji, czy potrzeb np. możliwość ustawienia paska adresu na dole, paska kart po prawej/lewej, czy na dole itp. Co ważne, to przeglądarka nie grzeszy prędkością ładowania stron. Pomaga licznik na pasku adresu, ale nie zmienia to faktu, że Vivaldi demonem ładowania stron nie jest. I co ważne, Vivaldi pozwala na instalowanie dodatków dedykowanych chrome.

Mam wrażenie, że Opera stoi w miejscu, a nowe pomysły, czy funkcje są wciskane do przeglądarki na siłę. Twórcy stracili werwę i wolę walki, oraz chęci na rozwijanie programu, który i może spełnia swoje podstawowe funkcje, ale nie zachwyca niczym innym. W przypadku Vivaldi, mamy program cały czas w fazie rozwoju, ale rozwoju dynamicznego, przeładowanego pomysłami, czy poprawkami błędów. Obecnie brakuje mi opcji ładowania programu zmaksymalizowanego, bo cała reszta spełnia swoje zadanie, nawet jeśli strony ładują się z właściwą sobie szybkością.

2 thoughts on “Opera (34 – developer) vs Vivaldi-snapshot

  1. Kilka lat temu używałem wyłącznie Opery i każdemu ją polecałem. Byłem też wręcz wrogiem Firefoxa. Potem Opera zeszła na psy. Nie dało się jej używać komfortowo jak dawniej, więc zacząłem korzystać z Firefoxa. Obecnie jestem z niego bardzo zadowolony. Akurat w przeciwieństwie do Chrome, z której po kilku próbach zrezygnowałem z różnych powodów.

    Do Opery straciłem zaufanie i wątpię, bym kiedykolwiek do niej wrócił. Jeżeli twórcom przeglądarki nie zależy na użytkownikach i nie liczą się z nimi, to mają tego owoce.

    Dawno temu rywalizowały ze sobą Netscape i IE. Początkowo Netscape była lepsza. Potem jednak nie chciała się producentom Netscape dalej walczyć o użytkownika i dziś już nikt nie pamięta o tej przeglądarce. Edge też nie spełnia moich oczekiwań. Wszelkie inne przeglądarki nadają się tylko do krótkotrwałej zabawy zapoznawczej.

    Lubię

  2. No ja używam kilka przeglądarek, ostatnio Maxthon trochę mi sypie błędami flasha, ale działa dość szybko. Z lżejszych przeglądarek pod Slackware lub FreeBSD używam Qupzilla. Z Vivaldi nie mogę sobie poradzić z odznaczeniem na starcie tego panelu po lewo, muszę za każdym razem wchodzić w widok i wyłączać ten panel. Opera 12.16 to już całkowicie się zawiesza przy aktualizacjach systemu. A ta nowa Opera 34 niby jest ok ale nie do końca. W teście http://html5test.com/
    to Vivaldi najwięcej uzyskiwał u mnie punktów szybkości 521. Dopiero po aktualizacji Chromium do wersji 45 wyrównała się z Vivaldi.
    Firefox: 462,
    Chromium 44: 501
    Opera developer: 517
    Maxthon 436
    Midori 351
    Opera 12.16 338
    Qupzilla 335

    Lubię

Skomentuj

